is het schadelijk om 3 keer dicht achter elkaar, antibiotica te slikken?

Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb 1 september een kuur gehad voor keelontsteking, 1 november voor blaasontsteking en 2 januari weer voor blaasontsteking.
Ik heb de ziekte van pfeiffer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antibiotica is sowieso ongezond. Dus 3x achter elkaar sowieso.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ytje: dat is wel erg ongenuanceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wel waar ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het is niet waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nadelen en gevaren van antibiotica
Antibiotica worden steeds vaker – al dan niet preventief – voorgeschreven. Alsof het wondersnoepjes zijn. Dat zijn het echter niet… Elk antibioticum is anders. Antibiotica die tegen een groot aantal bacteriegroepen werken noemt men breedspectrum-antibiotica. Wanneer het identificeren van een ziekteverwekker lastig is, lijkt een breed-spectrumantibioticum dus voordehandliggend. Maar er zijn nadelen: • De darmflora vormen een natuurlijke afweer tegen binnendringende schadelijke micro-organismen. Darmflora worden door een breed-spectrumantibioticum vernietigd.
• Daarnaast kunnen darmflora die breed-spectrumantibiotica overleven zich ontwikkelen tot ziekteverwekkers. Algemene nadelen van antibiotica zijn:
• Hoe vaker je antibiotica gebruikt, hoe minder doeltreffend ze worden.
• Antibiotica werken geenszins bij griep, koorts of verkoudheid, maar worden hierbij steeds vaker – al dan niet preventief – voorgeschreven.
• Antibiotica kunnen slecht tegen lage pH-waardes (zuurgraad), waardoor orale antibiotica (pillen, tabletten of drankjes) niet optimaal werken.
• Veel bacteriesoorten ontwikkelen resistente stammen om zich te weren tegen antibiotica. Daardoor moet men het werkingsspectrum van antibiotica steeds weer verruimen en nieuwe antibiotica ontwikkelen.
• Resistente bacteriën kunnen van mens op mens worden overgedragen. Wanneer een groot deel van de bevolking dagelijks antibiotica zou gebruiken, wordt iedereen op den duur dus resistent.
• Resistentie voor antibiotica betekent dat ziektes die vandaag te dag te genezen zijn, mogelijkerwijs morgen weer dodelijk zijn. Bron: http://www.gezondenzo.net/zijn-antibiotica-echt-zo-gevaarlijk-als-vaak-wordt-beweerd/ Oh..??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We komen weer in dezelfde discussie terecht hè?
Antibiotica zijn niet per se ongezond of gezond. Ze moeten zeker niet 'als snoepjes' worden voorgeschreven - zoals bij alles geldt ook hier: alleen indien nodig en in een juiste dosering. (Denk maar aan water: 2 liter drinken op een dag is prima, 10 liter achter elkaar drinken is beslist ongezond.)
De meeste artsen schrijven antibiotica voor als dat NODIG is, en ja, de darmflora lijdt daaronder. Maar doorgaans is dat een minder groot probleem dan de ziekte niet behandelen.
Je kunt hoe dan ook niet zeggen 'antibiotica zijn sowieso ongezond', wel dat het geen middelen zijn die je zomaar moet nemen (daarom zijn ze ook alleen op recept verkrijgbaar). Dat dat zinnetje niet waar is, betekent niet dat antibiotica dus 'gezond' zouden zijn, wel dat het soms de beste keuze uit twee 'kwaden' is (de bijwerkingen van de kuur versus de nadelen van niet behandelen).
Aan die nuance ga je geheel voorbij, en daar reageer ik op.
Overigens waag ik het tweede punt van je lijstje 'algemene nadelen' te betwijfelen - een arts die antibiotica tegen griep of verkoudheid voorschrijft lijkt me lastig te vinden. Als er door/na een virusinfectie bijvoorbeeld bacteriële longinfecties ontstaan, is het wel zinvol, maar dan wordt het niet 'tegen' griep etc. voorgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hippo, middelen die je darmflora aantasten, middelen die jouw resistent maken voor die middelen, middelen die een dokter moet voorschrijven, middelen die je eigenlijk alleen moet nemen als je leven in gevaar is (want in principe hoort dat wel te zijn) noem ik ONGEZOND..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja. Leven is ongezond, want van leven ga je dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je teveel antibiotica gebruikt kan je wel snel dood gaan ja ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je slaat echt onzin uit, sorry hoor. Ik ga er niet meer op in.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk krijg je tegen de blaasontsteking een heel ander antibioticum dan dat je tegen de keelontsteking hebt gehad.
Op zich is het beter zo min mogelijk antibioticakuren te slikken, maar soms is het niet-slikken schadelijker dan het wel-slikken.
Een nadeel kan wel zijn dat je darmen een tijd van slag blijven, maar dat komt vanzelf weer goed - een beetje vaker yoghurt eten kan helpen daarbij.
(Ik kreeg als kind 4 keer per jaar een antibioticakuur wegens longontstekingen, op zich hoeft dat geen probleem te zijn.)
Overleg met je huisarts/assistent of je niet nog urine moet inleveren na de kuur, ter controle, zodat je zeker kunt zijn dat deze blaasontsteking weg is.
Wat betreft blaasontstekingen: sommige vrouwen zijn daar erg gevoelig voor, meestal zonder duidelijke oorzaak. De al genoemde cranberry's kunnen helpen (in wat voor vorm ook, zolang het maar geen gezoete cranberrylimonade is), waarschijnlijk deels omdat je urine dan wat zuurder wordt (en daarmee ongeschikter als broedplaats voor bacteriën) en misschien ook vanwege de antioxidanten die cranberry's bevatten.
Ik neem aan dat je het standaardriedeltje wel kent: van voor naar achter afvegen, katoenen ondergoed, geen inlegkruisjes, plassen direct na seks, plassen als je moet, rustig de tijd nemen om uit te plassen, recht op de wc zitten (dan plas je je blaas beter leeg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik neem aan dat het op doktersadvies is en dat hij ook op de hoogte is van de vorige keren. Het is wel zo dat wanneer je vaak antibiotica gebruikt de werkzaamheid van de antibiotica vermindert doordat ziekteverwekkers resistent worden, anders gezegd: de bacteriën die gedood moeten worden veranderen (muteren) zodat ze tegen de antibiotica kunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de dokter het voorschrijft zal het waarschijnlijk niet schadelijk zijn,
maar... als je vaak antibiotica gebruikt, wordt je er immuun van, dus...het helpt dan niet meer .
Vraag dus aan de dokter wat je het best kunt doen,
sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat bovenstaande al zegt,antibiotica werkt minder goed als je het vaker gebruikt.
Wel zag ik dat je gauw achter elkaar een blaasontsteking hebt gehad en vroeg mij af of je na de 1ste kuur een nacontrole van urine hebt gehad,kan zijn dat toen niet alle bacterien dood waren,dus voor de kuur en na de kuur urine ,
laten controleren.
Met pfeiffer is je immuunsysteem sowieso aangetast,misschien is een goed idee om cranberrysap of capsules te gaan gebruiken voor je blaas wat te beschermen.
beterschap