Als ik met ritalin wil stoppen moet ik het dan afbouwen of kan ik gelijk stoppen?

Ik test ritalin nu sinds 6 dagen, kan ik nu stoppen? het is me heel erg tegengevallen (Bijwerkingen + plus niet mezelf
voelen en depressieve & Angstige gedachten)

Ik test het niet voor de ADHD die ik heb, daar is mee te leven. maar mijn psych dacht dat het eventueel kon helpen voor het leren omgaan met spanningen en hyperventilatie.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Antwoorden (3)

Met een dergelijk medicijn mag je alleen beginnen en stoppen in overleg met een arts. bovendien heeft ritalin volgens mij langer dan 6 dagen nodig om helemaal naar behoren te werken. bel in elk geval je huisarts voor advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet beslist niet stoppen hoor,
deze medicijnen hebben zeker
2a3 weken nodig om een beetje
te gaan werken.
Als je dit kreeg voor hyper en angst
wordt het altijd erger.
Hier moet je even doorheen.
Ik had dit ook en kreeg van mijn dokter
oxazepam er bij voor de bijverschijnselen.
Ga er even heen en vraag of je er iets bij
kan krijgen, om te overbruggen.
Je moet even door zetten hoor.
Komt goed.
suc 6
12 jaar geleden
Ritalin is een zeer kortwerkend middel. Het verdwijnt snel weer uit je bloed, en ineens stoppen kan op zich dan ook geen kwaad. Wel is de kans vrij groot dat je bij het stoppen met Ritalin een zgn 'rebound'-effect zult merken: de klachten waarvoor je het nam (meestal is dat hyperactiviteit of concentratieproblemen) kunnen tijdelijk wat erger worden. Ditzelfde effect heb je echter ook wanneer je een wat langer interval tussen je tabletten hebt (meer dan vier uur, bij sommige mensen al bij meer dan drie uur) en dus ook 's avonds. Dus nee: echt kwaad kan het niet. Afbouwen is niet noodzakelijk.

Het is natuurlijk wel verstandiger om een verandering in je medicatie eerst te bespreken met je behandelend arts. Bij Ritalin is het bovendien zo dat de ergste bijwerkingen van kortdurende aard zijn: een snelle hartslag, hoge bloeddruk, verminderde eetlust e.d., zijn symptomen die meestal na een paar weken minder worden. Wanneer het dus puur is vanwege de bijwerkingen dat je wilt stoppen, denk er dan aan dat deze vaak tijdelijk zijn, en dat je dus nog niet echt de kans hebt gehad om het effect te evalueren, omdat het daadwerkelijke effect vertroebeld wordt door de bijwerkingen die je ervaart. Het effect op zich van ritalin is vrij snel merkbaar, dus het is niet dat het middel een lange inwerktijd nodig heeft, maar puur dat je in de beginperiode nog meer bijwerkingen ervaart.

Ik moet wel zeggen dat ik het apart vindt dat je arts dit middel voorschrijft ivm hyperventilatie. Omdat het je centrale zenuwstelsel opjaagt, is de kans dat je meer onrust gaat ervaren bijvoorbeeld doordat je hartslag hoger wordt, vrij groot. Nu begrijp ik dat je ook ADHD hebt, en dan kan ik me voorstellen dat ritalin wellicht toch een wat meer rustgevend effect kan hebben, en je zo kan helpen om beter te 'dealen' met de problemen die je naast de ADHD ervaart. Maar in dat geval denk ik wel dat het extra belangrijk is om in gedachten te houden dat de bijwerkingen die je ervaart, vaak tijdelijk zijn.

Overigens: hoewel het natuurlijk beter is om met de behandelend arts te overleggen voordat je stopt met medicatie, is het zeker bij dit soort middelen natuurlijk heel verstandig om ermee te stoppen als je extreme bijwerkingen ervaart en bijvoorbeeld de spreekwoordelijke roze olifantjes door je kamer zou zien lopen. Ook in de bijsluiter staat waarschijnlijk dat je bij bepaalde bijwerkingen moet stoppen met het middel, en daarna een arts moet waarschuwen.