Pantoprazol + Ibuprofen + SNRI (antidepressiva), gaat dat samen?????

Beste mensen

Ik kamp al bijna 6 maanden met aanhoudende keelpijn en sinds kort ook met kortademigheid, vermoedelijk hyperventilatie en/of paniekstoornissen...

6 maanden geleden heb ik in een korte periode 3 opeenvolgend verschillende antibiotica kuren gehad en ook 2 keer corticosteroïden moeten slikken; 1) Azytromicine 500mg, 2) Triamcinolone 4mg 3) Amoxciline 875mg met Diclofenac (NSAID), 4) daarna nog eens Avelox 400mg ter preventie van mijn toenmalige huisarts!!! En 5) Nog eens Triamcinolone 4mg (6 dagen afbouwend)!

Vooral die corticosteroïden hielp heel goed, maar eens gestopt dan kwam de pijn snel terug!

Ongeveer 2 maanden kamp ik hierbij ook nog eens met een lage rugpijn die regelmatig uitstraalt naar mijn linker kuit, een MRI werd gemaakt en de diagnose was "spondylolyse". Ik moet kinesist therapie volgen, buik- en rugspieren oefenen en de pijn zou moeten verminderen.

Een goeie maand geleden heb ik zo'n 8 dagenlang Paracetamol met codeïne gebruikt maar ik moest stoppen want ik kreeg astmatische aanvallen! Vermoedelijk overgevoelig voor opiaten; moet wel zeggen de pijn werd goed onderdrukt met de codeïne!

P.S.: de tekst is te lang, klik op reacties om het verder te lezen a.u.b. ...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sindskort ben ik terug begonnen met Ibuprofen 600mg (2 à 3 keer per dag), ik neem ze wel met een maagbeschermer, namelijk Pantoprazol 40mg en moet zeggen dat mijn keelpijn goed onderdrukt is, ik voel bijna geen pijn meer, dus ik ben zeer blij en hoop dat het na de medicamenten ook zo blijft. Woensdag stop ik ermee want heb eindelijk een afspraak bij de psychiater. Het is inderdaad zo ver gekomen dat ik het niet meer aankan. Zeker die astmatische hyperventilatie-aanvallen kan ik niet onder controle krijgen. Of het door angst of paniek is weet ik niet. Of het door mijn rugpijn komt weet ik ook niet. Ik krijg wellicht een antidepressiva (een SNRI), ik weet niet of jullie dit kennen? Mijn vraag is dus; kan het kwaad als ik die antidepressiva met die maagbeschermer zou gebruiken? En eventueel samen met die NSAID (Ibuprofen)? Of mag dat niet? I know, dit zijn vragen voor de artsen, maar het moest er even uit, misschien hebben jullie ook wel iets te zeggen, zeker over mijn bovenstaande vragen omtrent die verhoogde IgE enzovoort. Hopelijk krijg ik wat nuttige reacties te lezen. Alvast heel erg bedankt en welgemeende groeten,
Alex
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow ja, mijn triglyceriden, Hemoglobine, Hematocriet & Erytrocyten liggen ook aan de hoge kant, boven de maximale grenzen :S Laatste bloedonderzoek: triglyceriden: 154 mg/dL (en het zou lager als 150 mg/dL moeten zijn) Hemoglobine: 18,9 g/dl (het zou tussen 12,90 en 16,40 g/dl moeten zijn!) Hematocriet: 0,524 l/l (het zou tussen 0,350 en 0,460 l/l moeten zijn) Erytrocyten: 6,38 10E12/l (het zou tussen 3,98 en 5,47 moeten zijn!) Hebben die waardes of kunnen die waardes iets te maken hebben met mijn lage rugpijn?????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als afsluiter wil ik meedelen dat ik een 23-jarige jongeman ben, 1m81 groot... 6 maanden geleden woog ik 65kg en in half jaar ben ik vermagerd tot 57kg!!! :( De laatste dagen heb ik mij terug wat herpakt want ik wil en moet terug bijkomen, ben echt ondergewicht nu :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is nou echt geen vraag voor deze site.hiermee moet je naar je huisarts/specialist.

Antwoorden (4)

Ik zal naar de apotheek gaan als ik in jouw schoenen sta. Ik weet niet waar je de ibuprofen vandaan hebt, wanneer je hem bij de drogist haalt, kan je het best aan de apotheek doorgeven dat je het gebruikt. Zij kunnen direct voor je controleren of dit kan en kunnen in de toekomst hier medicatiebewaking op uitvoeren. Daarnaast weet de apotheek als geen ander of de maagbeschermer samen met de antidepressitb geslikt kan worden. Hebben ze niet verteld aan jou toen ze het aan je af leverden? Dan is er niets aan de hand. Vertel hen in elk geval dat je ibuprofen slikt, voor het geval dat ze dat nog niet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ibuprofen en SSRI's kunnen allebei maag/darmklachten veroorzaken en versterken elkaar. Het is verstandig om dat in de gaten te houden en eventueel een maagzuurremmer bij te gebruiken, zoals je al doet.

Je andere vragen kun je beter bij je behandelend arts neerleggen. Het wordt hier anders een ingewikkeld verhaal van mogelijkheden en veronderstellingen, terwijl jij veel meer gebaat bent bij maatwerk. Je behandelaars beschikken daarvoor over je dossier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, wyker. Ik ben nooit te beroerd om bij te leren, dus ik sta altijd open voor commentaar op mijn doorgaans rijkelijk beargumenteerde maar, toegegeven, soms ietwat controversiële antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hey hey hey, die min heb ik niet gegeven hoor! Ik kan geen punten geven want zit nog maar op niveau 1 :) Alvast heel erg bedankt voor de reactie hoor, ik hou er rekening mee...
Wat raar dat de arts diclofenac voorschreef, een van de bijwewrkingen is namelijk benauwdheid. Er zijn wel meer geneesmiddelen die vallen onder de NSAID's, die je vooral niet moet gebruiken als je astma hebt, maar ik zie dat paracetamol geen optie is voor jou. Als het een probleem zou zijn, dat jij deze geneesmiddelen tegelijk gebruikt, had je dat al bij de apotheek te horen moeten krijgen.

Pijn vanaf de onderste ribben, kan pas hernia zijn als het uitstraalt tot onder de knieën.

Iemand op GV.nl kan jou nu pijnstillers gaan aanraden, die je gewoon bij de Albert Heijn, de drogist, of de apotheek kunt kopen, maar ik zou zelf weinig doen met dat advies. Het gaat om je gezondheid..

Wat je wel kunt doen is, een afspraak maken met de huisarts, opschrijven wat je allemaal wilt vragen:
- Welke pijnstiller kan ik het best gebruiken ?
- Kunt u mij de uitslag van de bloedtest uitleggen ?
- Wat kan ik doen tegen kortademigheid ?

Tot slot nog een tip:
Neem altijd een (boterham)zakje mee, voor als je hyperventileert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vragen mbt de bloedwaardes laat ik buiten beschouwing: ik heb daar geen verstand van, en bovendien vind ik dat eigenlijk geen vraag voor hier, maar echt iets voor je artsen.

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag, namelijk of pantoprazol, ibuprofen en een SNRI samen kunnen is: ja, maar. Het kán samen, alleen doordat zowel de ibuprofen als een SSRI of SNRI risico geeft op maagklachten, is de kans wat groter dat je hier last van zult krijgen. Ik weet niet wat de reden is dat je er een maagbeschermer bij gebruikt. Als dat is omdat je maagklachten hebt of je in een risicogroep zit voor maagproblemen, is dat wel een punt van aandacht natuurlijk. Is het puur uit voorzorg, dan is het risico kleiner. Je arts zal je daarom waarschijnlijk aanraden om in elk geval de pantoprazol erbij te blijven gebruiken.

M.i. loop je echter op de feiten vooruit. Je schrijft dat je met deze middelen gaat stoppen omdat je naar de psychiater gaat. Ook zeg je dat je wellicht een antidepressivum voorgeschreven zult krijgen. Je bent nog niet bij de psychiater geweest, dus dit is nog niet zeker. Daarbij - als je zegt te stoppen met de middelen die je nu gebruikt - lijkt mij dat er van gelijktijdig gebruik al helemaal geen sprake is.

Hopelijk blijven de klachten inderdaad weg als je straks stopt met de medicatie. Misschien is het een optie om met je arts te bespreken wat de beste pijnmedicatie is wanneer je deze later nog nodig zou blijken te hebben: opiaten kunnen inderdaad klachten van benauwdheid verergeren, maar juist NSAID's (waaronder ibuprofen) staan erom bekend dat zij een astma-aanval kunnen uitlokken. Juist omdat het niet duidelijk lijkt op dit moment welk aandeel de astma heeft in de hyperventilatie/paniek/benauwdheidsklachten, lijkt het me goed om dit te bespreken en waar mogelijk medicatie die deze klachten kan verergeren, zoveel mogelijk te vermijden. Misschien dat je goed uitkomt met paracetamol wanneer je dit regelmatig slikt, of dat de arts nog andere middelen heeft.

Ik hoop dat de psychiater je goed verder kan helpen, en dat ook je andere klachten uiteindelijk weg zullen blijven.