Is het mogelijk om medicijnen die je chronisch moet gebruiken, maar niet vergoed worden, toch te declareren?

Ik gebruik dagelijks bepaalde pillen voor de werking van mijn darmen, nou moet ik elke maand betalen voor deze medicijnen omdat de verzekeraar ze niet vergoed. Alleen deze pillen helpen, de rest van de medicijnen niet. de specialist heeft deze pillen voorgeschreven. is het mogelijk om het toch te laten vergoeden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Soms kan het dat zorgverzekering wel vergoedt als de voorschrijvende arts aan toont dat deze medicijnen voor jou echt noodzakelijk zijn en er geen alternatieven mogelijk zijn.
Vraag je specialist het een en ander op papier te zetten en ga hiermee naar je zorgverzekeraar. Of de specialist neemt zelf contact op met de verzekeraar.
Bel morgen even naar de specialist en vraag naar de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als de medicijnen niet zijn opgenomen op de GVS-lijst, krijg je het niet vergoed. Net zoals paracetamol nooit vergoed wordt (behalve dus tijdens een opname). Maakt niet uit wie het voorschrijft, hoe noodzakelijk het is en of er alternatieven zijn of niet. Niet GVS-middelen worden gewoon niet vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt @lies , dan worden ze nooit vergoed.
Ik heb geen idee wat de kosten zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor MGO? Niet veel, nog geen euro voor een doosje van 60 stuks geloof ik. Maar goed, bij chronisch gebruik telt het wel op natuurlijk.

Andere antwoorden (5)

Je kunt alle bonnen bewaren en dan kijken of je bij de belasting het als medische kosten kunt aftrekken. De drempel hiervoor is wel erg hoog, dus bewaar van zoveel mogelijk medische dingen de bonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zorgverzekeraar ze niet vergoed,zou je ook kunnen overwegen om te kijken of een andere zorgverzekeraar ze wel vergoed,maar doe dit wel snel want je kunt nu nog overstappen anders moet je weer een jaar wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vergoeding van medicatie is voor alle verzekeringen hetzelfde, op een paar uitzonderingen na. En natuurlijk gelden die uitzonderingen alleen voor de aanvullende pakketten, de basisverzekering is immers overal hetzelfde. Uitzonderingen zijn (o.a.)
-De pil vanaf 21 jaar
-Eigen bijdrages voor middelen die wel in het GVS zijn opgenomen, maar met een limiet
-Melatonine en Concerta bij ADHD (beiden) en DSPS (Melatonine)
-Alternatieve (bijvoorbeeld homeopathische) middelen
Daarnaast kunnen er afspraken zijn gemaakt dat een verzekeraar van een bepaald middel alleen het goedkoopste vergoedt. Misschien dat ik nog één of twee uitzonderingen mis, maar verder is het echt overal hetzelfde. Een heel aantal laxeermiddelen worden gewoon niet vergoed, en daar helpt overstappen niet aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik,daarom gaf ik in mijn antwoord aan om eerst rond te kijken welke verzekering het beste bij vraagsteller past qua vergoedingen.
Waarschijnlijk gaat het om een middel dat niet is opgenomen in het GVS-systeem. Dan wordt het niet vergoed. Bepaalde aanvullende verzekeringen vergoeden wel medicijnen die boven de GVS-limiet zitten, maar dit geldt niet voor middelen die helemaal buiten het GVS vallen. Alleen wordt soms alternatieve medicatie vergoed vanuit aanvullende pakketten.

Als ze niet vergoed worden door de zorgverzekeraar, kun je ze opvoeren als extra ziektekosten bij je belastingaangifte. Wel alle bonnetjes bewaren dan. Mensen met en minimuminkomen kunnen eventueel nog een beroep doen op de bijzondere bijstand, maar veelal zal dit worden afgewezen vanwege het feit dat de aangewezen voorliggende voorziening dit niet vergoedt.

Ik neem aan dat je al samen met je arts hebt gekeken of er een gelijkwaardig middel is dat wél vergoed wordt? Dan zijn er verder niet verder niet veel mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie in een andere vraag van je dat het gaat om magnesium(hyrd)oxide. Dat is inderdaad niet opgenomen in het GVS. Bestaat dus geen vergoeding voor. Werkt een ander osmotisch werkend laxans ook niet? Lactulose bijvoorbeeld, of movicolon (laatste werkt deels osmotisch en deels volumevergrotend)? Welke andere middelen heb je allemaal geprobeerd?
je arts kan er een code op zetten. dan word hij wel vergoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en kijk anders even bij het cak.
daar krijg je per jaar 300 euro terug als je chronisch ziek bent voor bijvoorbeeld medicijnen die niet vergoed worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Dat is juist het typische van het systeem: de WTCG vergoeding voor chronisch zieken en gehandicapten waar je het over hebt (die overigens niet bij iedereen die daar recht op heeft 300 euro is, maar dat terzijde) wordt gebaseerd op gegevens van VERGOEDE medicijnen en hulpmiddelen. Als je dus medicatie gebruikt die niet wordt vergoed, dan valt dat geheel buiten berekeningen voor zowel de WTCG als de compensatie voor het eigen risico.