Wanneer verdween het verplichte vak 'Kennis der planten' of 'Plantenkennis' eigenlijk uit de studie geneeskunde?

Vroeger, misschien nog niet eens zo heel lang geleden, waren aankomende artsen verplicht zich te verdiepen in de geneeskracht van medicinale planten. Heeft iemand enig idee in welk jaar (zo ongeveer) dat niet meer verplicht was.

Het zou fijn zijn als iemand mij daar een link van kan geven, naar een website met meer informatie!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een jaartal durf ik je niet te geven, maar vermoedelijk al een heel tijdje sinds artsen niet meer zelf geneeskrachtige kruiden hoeven te (laten) plukken om mensen mee te genezen, maar de werkzame stoffen - vaak inderdaad uit planten, maar tegenwoordig ook vaak langs chemische weg bereid - in de vorm van medicijnen kunnen voorschrijven. De kennis van medicijnen vormt dan ook zeker een groot onderdeel van de studie.

Plantkunde zal zeker sinds de geneeskundige opleiding in haar huidige vorm werd ingevoerd geen onderdeel meer uitmaken van de studie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je geen jaartal durven noemen, maar kan je wel vertellen wat de reden is dat is verdwenen uit de studie geneeskunde, namelijk de toenemende invloed van de farmaceutische industrie in alle aspecten van de gezondheidszorg (inclusief opleidingen, voorlichting etc. etc.).

Plantengeneeskunde wordt door de farmaceutische industrie als zeer kwalijk beschouwd omdat het haaks op hun bedrijfsmodel staat.

Plantengeneeskunde (ook wel bekend als fytotherapie) is gericht op het verhelpen van kwalen, ziektes en andere lichamelijk ongemakken. De farmaceutische industrie heeft uiteraard heel andere belangen. Zij willen niemand beter maken omdat dat ervoor zorgt dat ze minder klanten krijgen. Net als iedere andere industrie streeft de farmaceutische industrie erna om de vraag naar hun producten te maximaliseren en dat vereist dat er meer mensen ziek zijn, blijven, worden of denken te zijn.

Een tweede reden is dat de farmaceutische industrie enkel geïnteresseerd is in producten die patenteerbaar zijn - daarmee wordt immers het grote geld verdient. Aangezien je geen patent kunt krijgen op planten, wordt dit gezien als een bedreiging door big pharma.