Wat zijn voorkomende bijwerkingen van een te grote inname van rennies?

En ik hoef geen bronnen van bijsluiters maar echt veel voorkomende bijwerkingen!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Bij langdurig gebruik van hoge doses kan, vooral bij ernstige nierfunctiestoornissen, hypermagnesiëmie, hypercalciëmie en alkalose met als mogelijke symptomen maag-darmklachten, vermoeidheid, verwardheid, polyurie, polydipsie, dehydratie, sedatie, spierzwakte, hypotensie, bradycardie en coma optreden. Zeer zelden zijn overgevoeligheidsreacties gemeld zoals uitslag, angio-oedeem en anafylaxie.

Zowel obstipatie (door calciumcarbonaat) als diarree (door de magnesiumverbinding) kan optreden. Na langdurig gebruik van hoge doses kan, zeker wanneer tegelijkertijd veel melk (vitamine D) wordt gebruikt, het melk-alkalisyndroom (hoofdpijn, misselijkheid, prikkelbaarheid, alkalose, hypercalciëmie en steenvorming) optreden.

Het is al jaren bekend dat Rennies bij vaker dan incidenteel gebruik als middel erger is dan de kwaal. Dat die rommel nog verkocht mag worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, voor ie twee, drie keer per jaar dat ik het nodig heb ben ik heel erg blij dat die rommel nog verkocht mag worden ; maar je hebt gelijk dat mensen er te gemakkelijk mee omgaan ; zwaar tafelen en standaard rennies slikken is natuurlijk uit den boze, maar zo wordt het middel wel gebracht ; "je kunt het vaak gebruiken".
Dat dat nog mag, snap ik dus niet.

Andere antwoorden (1)

Eet je iedere dag 3 a 4 rennies dan heb je na een jaar nierstenen. Er zit namelijk veel, een soort van, kalk in. Dus wees voorzichtig met inname. Ga anders eens langs je huisarts als je veel last van maagzuur hebt.