ik heb een erg lage bloeddruk nl 80-50. Is een lage bloeddruk gevaarlijk? waar krijg je last van en wat moet je eraan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32.7K

Antwoorden (9)

Er is druk in de bloedvaten nodig om bloed naar de verschillende organen te pompen. Als de druk onder een bepaald niveau komt, is het hart niet in staat voldoende bloed naar de organen te pompen. Dit heeft meestal flauwvallen tot gevolg door een tekort aan bloed in de hersenen. De hersenen zijn kwetsbaar omdat ze het hoogste deel van het lichaam vormen wanneer iemand rechtop staat. Het bloed moet dus vanuit het hart relatief ver omhoog gepompt worden. Willen de hersenen dus voldoende bloed (en zuurstof) toegevoerd krijgen,dan moet er sprake zijn van voldoende druk. Flauwvallen is dan ook een natuurlijke manier om te proberen de bloedtoevoer naar de hersenen te herstellen. In liggende positie bevinden de hersenen zich namelijk op hetzelfde niveau als het hart. Het werkt dan ook averechts om iemand die flauwgevallen is rechtop te zetten. De val zelf kan natuurlijk wel letsel veroorzaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Lage bloeddruk op zich is niet te behandelen. Wanneer echter de oorzaak bekend is, dan zal de behandeling zich hierop richten. Maar zoals gezegd, is er niet altijd sprake van een onderliggende oorzaak.

Toegevoegd na 6 minuten:
En al wordt de bloeddruk deels bepaald door genetische aanleg en leeftijd, je kunt wel wát doen om te helpen hem op peil te houden. Je gewicht onder controle houden bijvoorbeeld, voldoende bewegen, gezond eten.
Voor meer advies is een dokter de uitgerekende persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/
Betrouwbaar genoeg
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
We hebben het hier over CHRONISCH magnesium tekort. Niet over een toegediende dosis tijdens een noodgeval. Daarbij spelen andere factoren een rol waaronder shock.
Er zijn (met name) jonge vrouwen, die zonder oorzaak een lage bloeddruk hebben. Maar ook andere hebben van nature een lage bloeddruk zonder klachten.
Meestal merk je niet dat je een lage bloeddruk hebt, maar soms komt duizeligheid en lichtheid in het hoofd voor.
Maar er zijn ook lichamelijke redenen waarom je een lage bloeddruk hebt.
Om dit uit te sluiten, zal je toch even naar de huisarts moeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit op een betrouwbare wijze hebt vastgesteld zou ik overwegen om nu meteen een arts te bellen als ik jou was.

Als je niet zeker weet of het goed gemeten is dan zou ik het morgenochtend om 8:00 uur door een arts laten doen als ik jou was.

Als je twijfelt bel dan het spoednummer van je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een lage bloeddruk?
Een lage bloeddruk betekent dat het hart het bloed met weinig druk door het lichaam pompt.

Wat merkt u van een lage bloeddruk?

Als uw bloeddruk plotseling zakt krijgt u een licht gevoel in uw hoofd. U wordt duizelig en ziet soms zwart voor de ogen. Sommige mensen hebben het gevoel dat ze flauwvallen. Dit gebeurt vooral wanneer iemand plotseling gaat staan.
Is uw bloeddruk lange tijd erg laag, dan voelt u zich moe, lusteloos en duizelig. Ook kunt u flauwvallen of misselijk zijn.
Meestal heeft een lage bloeddruk geen oorzaak en gaat het vanzelf over. Soms komt een lage bloeddruk door een ziekte. Bijvoorbeeld door koorts, een te langzaam werkende schildklier (hypothyreoïdie), een hart- of vaatziekte of een bijnierziekte. Wanneer deze ziekte over is, stijgt de bloeddruk weer.

Een lage bloeddruk is meestal niet gevaarlijk. Het is zelfs gezond voor uw hart en bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lage bloeddruk komt veel minder voor dan hoge bloeddruk, en het is absoluut niet zeker dat het om een pathologische toestand gaat in tegenstelling tot hoge bloeddruk! Eerst en vooral moet men stellen dat er geen ondergrens bestaat voor wat men als een “normale” bloeddruk (BD) beschouwt. Voor hoge bloeddruk spreekt men van cijfers boven 14/9 cmHg, en als “optimale” bloeddruk beschouwt men 12/8 cmHg zonder laagste onderdruk…

Hoewel heel wat patiënten behandeld worden wegens “lage bloeddruk”, hebben de meeste onder hen – met bloeddrukcijfers tussen 9 en 11 cmHg – in feite een normaal cardiovasculair stelsel en kunnen ze zelfs een levensverwachting hebben die hoger ligt dan die bij personen met een zogenaamde “normale” BD.
Wanneer er geen symptomen bestaan, moet een lage BD – chronische arteriële hypotensie – die dikwijls constitutioneel is, niet behandeld worden. De meeste geneesmiddelen geven trouwens teleurstellende resultaten.
Bepaalde personen met chronische hypotensie vertonen klachten als vermoeidheid, spierzwakte, gezichtsstoornissen, gevoel van een leeg hoofd, enz. In die gevallen kan men zijn toevlucht nemen tot niet-medicamenteuze middelen: voldoende water drinken, de voeding meer zouten (10 tot 20 g zout per dag), koffie drinken na de maaltijd, het hoofdkussen in het bed lichtjes verhogen, elastische kousen dragen tot half-dijen. Onder de geneesmiddelen is het meest bekende Effortil®, doch men weet dat de resultaten wisselvallig zijn.

Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen deze goedaardige chronische lage bloeddruk en gevallen van lage bloeddruk ingevolge bepaalde zeldzame aandoeningen van het zenuwstelsel, endocriene klieren, tijdelijke lage bloeddruk ingevolge een infectie, een langdurige bedlegerigheid, enz.

Er bestaat nog een bijzondere vorm, “orthostatische hypotensie” genoemd: het betreft een daling van de BD ingevolge overgang van de liggende naar de staande houding en die een syncope kan veroorzaken. Dit komt voor bij patiënten die met bepaalde geneesmiddelen (o.a. producten tegen hoge bloeddruk) behandeld worden, bij oudere personen, in geval van eerder zeldzame aandoeningen. De te treffen maatregelen zijn dezelfde als de hoger vermelde regels voor chronische lage bloeddruk, met bovendien voorzichtigheid wanneer men van liggende houding overgaat naar staande houding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er ook soms last van.
Het zorgt ervoor dat je af en toe wat duizelig bent, vooral als je net opgestaan bent van een stoel oid.

Ik ben er destijds mee naar mijn huisarts gegaan en hij vertelde me dat mensen met een lage bloeddruk vaak oud worden.

Wat je er aan kunt doen? Wat meer zout gebruiken. Ik ging vrij snel na mijn huisartsbezoek naar Afrika en hij raadde me echt aan wat zoute pinda's mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meten van je bloeddruk bestaat feitelijke uit twee metingen bovendruk (systolisch) en onderdruk (diastolisch). Een hoge bloeddruk is belastend voor het vatenstelsel. Een groot verschil tussen boven- en onderdruk is evenmin gunstig.
Een lage bloeddruk is beter, maar moet natuurlijk niet te laag zijn. Dat kan duiden op bloedarmoe en dat kun je verhelpen met bepaalde voedingsmiddelen als druiven en spinazie waar veel ijzer in zit. Een eenvoudige diagnose om te kijken of je mogelijk bloedarmoede hebt is (laten) kijken naar de binnenkant van je ooglid onder je oog, als dat helemaal wit is.
Waar je last van krijgt is bv. een snelle vermoeidheid.
Overleg even met je arts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waterkefir drinken schijnt de bloeddruk te normaliseren....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb onderdruk 50 en bovendruk 79. Dat is gisteren gemeten d.m.v. een 24 uur meting i.o.m. de huisarts. Door een genetisch defect ben ik niet in staat magnesium uit voeding op te nemen. Probeer s' avonds NA het tandenpoetsen magnesium CITRAAT. Spoel je mond goed. Calcium en fluoride werken magnesium tegen. 6 mg per kg lichaamsgewicht. Je hebt waarschijnlijk chronisch magnesium tekort. 80% van de wereldbevolking heeft dat. 18% heeft moeite of kan geen magnesium uit voeding opnemen. Als extra kun je jezelf met regelmaat insmeren met magnesiumolie of baden in magnesiumvlokken. Zoek op internet naar kwalen van jezelf en familieleden voorafgaande met de term magnesium.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erna55
5 jaar geleden
Kun je een betrouwbare bron geven waaruit blijkt dat het percentage van mensen met magnesiumtekort 80 % is?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5786912/
betrouwbaar genoeg
Erna55
5 jaar geleden
Kijk hier voor de gevaren van overdosering van magnesium :
https://www.ntvg.nl/artikelen/intoxicatie-met-magnesium-een-vergeten-elektrolyt/volledig
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
We hebben het hier over CHRONISCH magnesium tekort. Niet over de toediening van een incidentele dosis tijdens een noodscenario. Hier spelen andere factoren nog een rol waaronder shock.