Hoe verzorg je het best een verzwikte enkel?

Ik heb er eerst gedurende enkele uren ijs op gelegd. Wat kan ik nu nog verder doen? Zalf? Rust?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.4K

Het beste antwoord

Wat moet je doen? Eerste hulp!

Doe zo snel mogelijk en gedurende de eerste 48 uur het volgende:
• IJs Koel de pijnlijke plaats direct met ijs, een cold-pack of koud stromend water gedurende 10 tot 15 minuten en herhaal dit enkele malen per dag. Plaats het ijs niet op de blote huid, maar leg er een handdoek tussen.
• Immobilisatie Stop met sporten en steun niet meer op de enkel.
• Compressie Legt direct een drukverband aan. Laat dit wel door een deskundige doen. In dit stadium kan de enkel vanwege de opkomende zwelling nog niet getaped worden.
• Elevatie Leg het onderbeen en de enkel hoog.
Een snelle en adequate eerste hulp is van groot belang voor een vlotte genezing. Laat bij ernstige gevallen of bij twijfel de blessure beoordelen door een arts. Deze kan zo nodig röntgenfoto’s laten maken om een botbreuk uit te sluiten of je doorverwijzen naar een fysiotherapeut.

Hoe zorg je voor het beste herstel?

Op het moment dat de ergste zwelling en pijn verdwenen zijn (na 2-5 dagen) kun je beginnen met de opbouw van de belasting. Bij deze opbouw is pijn het signaal om rust te houden. Let op: de pijngrens dus niet overschrijden, want dat vertraagt de genezing! De opbouw van de belasting verloopt in drie stappen, van licht naar zwaar.

Hoe voorkom je herhaling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je enkel zien als een gezond en sterk gewricht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je lichaam zien als een gezond en sterk geheel. Zo ook je geest.
Dan alles zien dat het je enkel helemaal kan genezen en dus ook zien dat je enkel helemaal gezond en sterk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga het proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan je het als gezond en sterk zien als het beschadigd is? Wellicht is er een enkelband gescheurd?
Overmoed / te enthousiast kan resulteren in een recidief, omdat de stabiliteit / controle na een verzwikking minder is.
Dat lichaam en geest met elkaar in verband staan en dat de geest het herstel kan beïnvloeden is een feit.
- van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit werkt bijvoorbeeld ook heel goed bij een gebroken been. Je hoeft dan echt niet naar de dokter, maar gewoon "zien" dat het een gezond en sterk been is.... :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, je hebt mensen die altijd negatief zijn. Die denken dan ook altijd het ergste en dat het nooit over zal gaan. Natuurlijk is de vraagsteller slim genoeg om zijn enkel te laten onderzoeken. Ik ga ervan uit dat de diagnose een verzwikking is!! Het lichaam kan een schaafwond herstellen. Zo slim het is lichaam. Zo ook dus met een verzwikking. Je kunt het lichaam helpen of tegenhouden. Wat wil je gaan doen? @Karnie: succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees eens het boek Anti-kanker. Dat staat vol met onderzoeken over de kracht van de geest en het herstellend vermogen van het lichaam.
Mijn antwoord is echt niet uit de lucht gegrepen en het zelfherstellend vermogen van geest en lichaam wordt zwaar onderschat. Ook gezien de minnen op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft niets met negatief zijn te maken hoor. Realisme, dat is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoeken wijzen uit dat als je denkt dat je gewicht in orde is, dat het dan ook sneller geneest.
In de telegraaf stond eens het resultaat van zo een onderzoek. Dan over botbreuken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah ja, dat is altijd een geweldig argument. Onderzoeken wijzen uit dat... Ik heb ook eens een onderzoek gelezen in Elsevier, en daarin stond dat dit totaal geen enkel (hoe toepasselijk, haha ;)) bewezen effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
welles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ja dat dus. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Positief denken kan nooit kwaad, maar er is een grens aan wat je er mee kunt bereiken. Het helpt je in elk geval om jezelf niet al te zielig te gaan vinden en om toch een beetje in beweging te blijven, wat voor die enkel vast wel goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je enkel verzwikt is hoef je daar in eerste instantie niet mee naar de dokter. Koelen met ijs heb je al gedaan. Arnica creme erop smeren en een stevige zwachtel er om heen doen. Vervolgens je been ontlasten en er niet op lopen. Bij rust been omhoog. Wees er wel van overtuigd dat ie niet gebroken is. Dat is enorm pijnlijk.
het is gewoon dat een verzwikte enkel er stijf en gezwollen uitziet. Paracetamol tegen de pijn innemen 2 x dd 2 tabletten tegelijk daarna afbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik deed altijd het volgende als ik me enkel flink had verzwikt met basketballen....

zwachtel in azijn drenken en dit om de enkel verbinden, een plasticzak erover en voet hoog houden en rusten.

succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er van uitgaande dat je enkel 'slechts' verzwikt is: Eerst koelen, arnica smeren en hoog houden. Daarna op geleide van de pijn belasten.
Wil je er zeker van zijn dat er niets gescheurd of gebroken is, moet je je enkel laten nakijken door een dokter.

Verder wil ik eraan toevoegen: ga pas hardlopen als je pijnloos èn symmetrisch wandelt en ga pas sporten als je pijnloos en symmetrisch hardloopt. Als je symmetrisch loopt belast je je geblesseerde enkel namelijk evenveel als je gezonde enkel en weet je dus dat je je gezonde enkel niet overbelast. Zo voorkom je dat je je andere enkel, kort na de ene enkel, ook nog verzwikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je je enkel verzwikt, rekken je enkelbanden even op. die banden moet je zien als een kabel van heel veel draden. een paar van die draden zijn dan geknapt (peesklap). Het vervelende van pees- en bandblessures is dat het herstel relatief lang duurt. Dit komt omdat pezen en banden slecht doorbloed zijn, dus het kost je lichaam meer tijd deze van voedingsstoffen/ zuurstof is voorzien. Dus, rust is de beste remedie. Koelen is altijd goed. gaat de zwelling tegen omdat je vaten bij koude nauwer worden. daarnaast stimuleert het de doorbloeding. Beterschap!