Wat zou ik hebben als ik vaak moet plassen?

Ik moet de laatste tijd behoorlijk veel plassen, vooral s'nachts...en als ik naar de wc ben geweest heb ik nog steeds het gevoel om naar de wc te gaan terwijl ik net nog ben geweest. Ik irriteer me er kapot aan... weet iemand misschien wat ik zou kunnen hebben, ik heb al rond het internet gekeken maar kan nog steeds niks vinden. En ik zou ook graag tips willen;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit soort persoonlijke vragen stelt is het wel belangrijk dat wij weten of je jongen/meisje
of man/vrouw bent en van welke leeftijd.

Antwoorden (15)

blaasontsteking of een probleem met je nieren.
pijn in de zij misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk inderdaad dat je maar eens een dokter moet gaan raadplegen, want een blaasontsteking, tenzij je veel water drinkt op een dag, kan het best zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Vaak naar de wc gaan.
- als je naar de wc gaat komen er slechts een paar druppels.
- vlak na die tijd moet je alweer naar de wc.
- branderig gevoel tijdens of vlak na het plassen.

Als je 1 of meerdere van deze symptomen hebt, kan het wel eens blaasontsteking zijn.
Maak een afspraak met de huisarts. Die zal waarschijnlijk vragen dat je langskomt met een potje ochtendurine, dan kunnen ze gelijk kijken of het echt blaasontsteking is.

Niet te lang mee rond blijven lopen, dan verspreid de infectie zich verder door je lichaam en wordt je helemaal ziek!

Toegevoegd na 1 uur:
Bij elk vermoeden van een blaasinfectie is een doktersbezoek aangewezen: de infectie kan immers snel opstijgen naar de nieren en het nierweefsel aantasten. In dat stadium gaat de blaasinfectie meestal ook gepaard met koorts, rillerigheid en/of zweten, misselijkheid, pijn in de lenden en de rug en bloed in de urine.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Zie mijn uitbreiding, het kan zich wel verspreiden. Ik heb het 1 keer meegemaakt, ben er een week lang flink ziek van geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja klopt, ik heb ook ooit eens een nierbekkenontsteking gekregen door een verwaarloosde blaasontsteking. Maar dat voel je wel als het zover is... Dus zo snel mogelijk naar de dokter!
Mag ik je geslacht en leeftijd weten?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik kan eigenlijk ook niet op een antwoord wachten op dit moment, maar ik heb een site voor je gevonden waar je wellicht je antwoord vindt: http://www.health-portal.nl/vaak-plassen-waarom-zo-vaak-naar-het-toilet
Ik zat ook nog even te denken aan de overgang (vandaar die vraag over geslacht en leeftijd) .... dan moet je ook vaker plassen en bovendien kun je je plas niet zo makkelijk meer ophouden.

Toegevoegd na 12 minuten:
Om even te reageren op de suggesties dat je wellicht last hebt van een blaasontsteking .... Ik denk het zelf niet, anders had je zeker een branderige pijn bij het plassen vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik het eerste aan dacht is dat je a) een blaasontsteking hebt; of b) je bent zwanger (als je een vrouw bent, uiteraard).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ben je op dieet? Of een verandering in eetpatroon?
Wanneer je start met een dieet raak je vooral in het begin relatief veel vocht kwijt. In het begin moet je dan vaak plassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan allerlei oorzaken hebben:

- Tekenen van diabetes (zeker ook als je veel drinkt)
- Blaasontsteking
- Vochtafdrijvende gerechten of thee
- Overgang of andere hormonale veranderingen

Als je er pijn bij hebt en het gaat met een paar dagen niet over is het aan te raden een dokter te raadplegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt als een blaasontsteking.

Toch maar eens de huisarts bellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je jezelf wel eens op diabetes/suiker laten testen? Als je bv diabetes type 2 aan het ontwikkelen bent, of hebt, dan moet je ook vaker naar het toilet dan dat je gewend bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je blaasontsteking zou hebben, zou je pij hebben bij het plassen.Misschien drink je onbewust veel? Ik heb ook wel eens dat is s`nachts wakker word om te plassen.Dan heb ik ,of veel koffie gedronken of fruit gegeten waar veel vocht in zit.(Druiven bv)
Anders zou ik maar eens naar de dokter gaan.Al is een goede doorstroming best wel goed voor je blaas en nieren
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb vaak blaasontsteking gehad en had dan niet altijd een branderig gevoel bij het plassen. Ging altijd naar de huisarts en dan kreeg ik weer een antibioticakuurtje. Dan trok het wel weg. Op een gegeven moment vertelde een weekendarts mij dat ik ook eens in de zoveel tijd of als ik een licht vermoeden heb dat er weer blaasontsteking aan het ontwikkelen is om dan eens veel coca cola te drinken echt van dat merk (nee ze had er geen aandelen in) dat zou de beginnende ontsteking de kop indrukken. Sinds ik dat doe, verder drink ik zelden prik, heb ik geen blaasontsteking meer.

Laatst merkte ik weer dat ik al een paar dagen, vaker naar het toilet moest dan normaal, ik heb een fles coca cola gekocht en geregeld op de dag een glas gedronken. Nu was het ook met een dag weer over dat ik zoveel naar het toilet moest. Heb echt het gevoel dat het dus werkt.

Maar weet niet of dat bij iedereen zo is. Vind het wel prettiger dan steeds een antibioticakuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een blaasontsteking zou heel goed mogelijk zijn maar dan heb je ook pijn in je onderbuik en bij het plassen een branderig gevoel, wanneer dit het geval is ga dan snel naar de dokter want hiermee doorlopen kan het gevolg hebben dat je een nierbekken ontsteking krijgt.

Wat ook mogelijk is is dat je suikerziekte hebt, vaak plassen is hierbij ook een van de klachten.

Mijn advies: ga snel naar een arts en neem gelijk je urine mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er ook vanaf op de plas bloederig, normaalkleurig of superlicht is tot het kleurloze toe. Volgens mij is superlichte plas meestal niet bij een blaasontsteking, maar je moet dan wel veel en vaak plassen. Dat kan komen als je veel vocht naar binnen hebt gekregen, b.v. in een zwembad of veel vochtig eten of drinken naar binnen hebt gekregen. Misschien ook wel bij kou op de blaas. Superlichte plas heb ik ook wel eens gehad, ook eens in de naweeën jaren later van een blaasontsteking van jaren terug. Als je vaak moet plassen met weinig plas per keer, dan kan je denken aan een blaasontsteking. De dokter geeft er wel een medicijnkuur voor. Dan moet je volgens mij ook veel vocht drinken. Heb je voortdurend dorst, dan zou het ook diabetes kunnen zijn. Maar ik ben maar een leek.
Hoe vaak plas je per nacht en hoe lang duurt die nacht?
Wat is de kleur van de plas?
Hoe veel plas komt eruit per keer?
13 jaar geleden
Als je om de haverklap voor een paar druppels naar de wc moet met daarna een branderige pijn, heb je waarschijnlijk geen blaasontsteking maar 'aandrang incontinentie'. Hierbij heb je zeer vaak aandrang om te plassen. Elk half uur is niet ongebruikelijk. Soms is de aandrang zo sterk of plotseling dat je de wc. niet op tijd haalt. Het horen van kletterend water kan al aandrang geven. Dit is meestal te wijten aan een stoornis van de blaas of de zenuwvoorziening van de blaas. Ook door problemen met je bekkenbodem kan het voorkomen dat je niet goed uitplast of een verkeerde plastechniek.
Ga goed recht op de pot zitten met je voeten plat op de grond. Niet op het puntje of er boven hangen. Ontspan de bekkenbodemspieren en plas in één keer rustig en volledig uit. Pers niet mee, laat de blaas het werk doen.
Meepersen kan zelfs de plasbuis een beetje dichtdrukken.
Wanneer er geen urine meer komt, kantel dan de bekkenbodem een paar keren voor- en achterover, zodat
ook de laatste restjes urine naar de plasbuis stromen en kunnen dan uitgeplast worden. Eindig dan door de bekkenbodemspieren even aan te spannen, dan te ontspannen en daarna pas opstaan. Er is hier goede behandeling tegen mocht dit de oorzaak zijn, maardat kan alleen de huisarts bepalen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oeps, Ik bedoel in de eerste zin natuurlijk dat je met pijn na die paar druppels juist wel een blaasontsteking hebt. Bij veel aandrang zonder pijn is het vaak een stoornis van de blaas of zenuwvoorzieningvan de blaas. Als je dan wat druppels verliest of te laat bent dan noemen ze het aandrang- of urge-inconinentie.
amc
13 jaar geleden
Frequent urineren kan op allerlei mogelijke aandoeningen duiden. Voorbeelden zijn: urineweginfectie, prostaatontsteking. Dit gaat vaak gepaard met andere klachten.