Waarom moeten die dokters assistenten toch altijd weten waar je voor komt?

Hier is het gebruikelijk dat als je een afspraak maakt bij de dokter er gevraagd wordt waarvoor je komt! Ze maken mij niet wijs dat de dokter dan al voorbereidt is, wat de klacht is, die kan ik de dokter ook in één minuut vertellen.Waarom doen ze dat nu eigenlijk? Heb net uit kribbigheid gezegd dat het prive is, terwijl het een gewoon kwaaltje is.
Ik vind dit toch zo irritant en ik vind ook dat ze er niets mee te maken heeft!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zodat ze kan bepalen hoe urgent de afspraak is (Moet het vandaag of kan het ok een paar dagen wachten) en ze kan dan inschatten hoe lang er ingepland moet worden.

Natuurlijk zal ze bij de afspraak ook symptomen in de agenda zetten zodat de arts weet waar je voor komt.

Uit interesse: Waar moest je voor naar de dokter? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nou, ik denk dat er twee redenen zijn.
De dokterassistent kan op deze manier een inschatting maken van de ernst van de klacht. Mocht u bv pijn hebben op de borst is er een kans dat op een myocardinfarct dus zal de assistent zeggen dat u eerder moet langskomen. (zoiets misschien?)
Ook kan de dokterassistent de klacht alvast in de computer zetten zodat de dokter kan zien wat voor soort klacht het is en zich een beetje in uw ziekte geschiedenis kan inlezen bij relevante zaken met betrekking tot die klacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft mijn inziens met name te maken met prioriteitsstelling. De assistente schat dan in hoe belangrijk de klacht is en kan je dan evt. direct laten komen of op een later tijdstip.
Sommige zaken kunnen door de assistente zelf worden afgehandeld, waardoor de dokter vrij blijft voor urgentere zaken.
Zonder dat jij aan de telefoon gezegd hebt waar het
over gaat is het onmogelijk te bepalen in welke urgentiecategorie het past.

Je hoeft overigens niet gelijk je hele verhaal te vertellen, als ze maar door jouw informatie de belangrijkheid kunnen toetsen. Ze doen dat niet uit nieuwsgierigheid hoor, maar meer uit oogpunt van zo efficiënt en effectief mogelijk werken.

Als het echt nodig is, kun jij direct langs komen en dat komt dan mede doordat andere, minder urgente zaken naar achter zijn geschoven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien ook om een inschatting te maken van hoe lang het zou kunnen gaan duren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
assistenten zijn eerste aanspreekpunt in een gezondheidscentrum / huisartsenpraktijk.
Zij bepalen (zoals reeds genoemd) of een klacht ernstig is of niet. Er zijn altijd spoedplekken in de agenda van de huisarts, en de assistente probeert door doelgericht vragen te stellen of de patient een 'gezondheidsrisico' loopt of niet. Assistentes hebben ook bepaalde stroomdiagrammen om in te kunnen schatten wat en hoe er aan de hand is.

Daarnaast kunnen ze door bij de patient doelgericht te inventariseren naar de klacht of de patient wel bij de huisartsop de goede plek is.
Bij ons worden bijvoorbeeld klachten van het bewegingsapparaat (oa rug / nek / knieklachten) doorgestuurd naar de fysiotherapeut omdat wij meer kennis hebben van bijvoorbeeld een nek dan de huisarts.

Tevens kan een assistente alvast tips of informatie geven aan de betreffende patient.
Na het gesprek noteert de assistente in het patientverslag wat er besproken is, zodat de huisarts hier efficient mee verder kan werken.

Het is dus in het belang van de patient dat de assistente vraagt wat de klacht is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De assistente doet de planning. Pijn op de borst, uitstralend naar de linkerarm is urgenter dan een wrat die na jaren nog niet weg is. Ook duurt het weghalen van een atheroomcyste veel langer dan iemand geruststellen die de hele nacht heeft gehoest. Ik begrijp wel dat je je ziekten niet met iedereen wilt delen en je hoeft ook niets te zeggen over de reden van je bezoek, maar het is wel handig voor de bedrijfsvoering om het wel te doen. De geheimhoudingsplicht geldt overigens ook voor de assistent(e).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een assistente vraagt dit om 3 redenen;
* Om vast te stellen welke prioriteit je dokters bezoek heeft.
* Om te horen of je voor meerdere dingen tegelijk komt en ze zo de tijd die het nodig heeft te bepalen.
*Om de huisarts een korte beschrijving te geven met welke klacht je de huisarts bezoekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een huisartsenpraktijk bestaat tegenwoordig uit een heel team van functionarissen met verschillende verantwoordelijkheden. Eén van de taken van een doktersassistent(e) is juist om te triageren bij telefonische verzoeken om contact met de huisarts. Is het urgent? Is een enkel of een dubbel consult noodzakelijk? Moet de huisarts zich voorbereiden? Soms is een zelfzorgadvies voldoende.

Een DA is uitstekend opgeleid om die inschattingen te maken. Daardoor wordt voorkomen dat urgente zaken op de lange baan worden geschoven en onschuldige kwaaltjes voorrang krijgen. Alles wat een DA doet staat onder directe verantwoordelijkheid van de huisarts. Gaat het om zaken die je echt alleen met de huisarts wilt bespreken dan kan dat uiteraard. Maar dan laat je de inschatting van wanneer je aan de beurt bent wel helemaal aan de DA over.