Wat kan ik tegen kokhalzen bij het verkoudenheid doen?

Als ik verkouden ben, moet ik soms vaak kokhalzen. Dit komt niet alleen door hoesten, maar door slijm in mijn keel. Wat kan ik hiertegen doen? Hoe komt het dat ik ga kokhalzen als ik verkouden ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K

Antwoorden (4)

Omdat je het benauwd hebt.. als je dat overkomt probeer wat water te drinken met kleine slokjes want dan dwing je jezelf tot een andere slikbeweging..en leg ook je hand op je buik, rond je navel..zodat je je ademhaling voelt en die kan regelen... het gaat om controle krijgen over je slikken..
Probeer maar eens: het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook proberen het slijm wat te verdunnen, bijvoorbeeld door thee te maken van salie en/of tijm.
Er zijn slijmverdunnende hoestdrankjes, maar daar zitten vaak precies dezelfde stoffen in als in die planten hierboven.
Zelf probeer ik het soms te onderdrukken door kleine slokjes koud water te drinken, maar dat is denk ik meer het doen dat werkt dan dat het effect heeft (dus meer het afgeleid zijn door het kleine slokjes drinken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een normale reactie van het lichaam; jouw lichaam probeert het slijm weg te werken.
Als je verkouden bent, produceer je een hoop slijm en ook dat is nuttig. Met het slijm worden de bacterien weggespoeld die jouw lichaam proberen ziek te maken.
Hartstikke handig.
Als het slijm nu (met de bacterien) in je keel komt, wil je lichaam dat natuurlijk ook niet.
Dat spul moet eruit.
Veel snuiten, ophoesten en uitspugen, dat is waar jouw lichaam om vraagt.
Het is een heel gezond afweermechanisme dat bij jou blijkbaar erg goed werkt.
Lastig, maar wel heel goed dat het zo gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fluimucil werkt goed. Dat is niet homeopatisch, maar werkt wel. Het is een slijmverdunner en dus geenhoestprikkelonderdrukker. Slijm moet eruit...

Heb het zelf ook wel eens gebruikt. Werkte bij mij goed.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dus ook tegen kokhalzen.