Is het gevaarlijk om een trap in je ballen te krijgen?

Ik kreeg zaterdag met voetbal een bal in mijn ballen, dat heb ik zeker alwel eens vaker gehad, maar ik heb nog nooit gehad dat ik er na twee dagen nog steeds last van heb... Kan het daadwerkelijk consequenties hebben zo'n eenmalige trap in de ballen? En kun je de pijn verminderen op de een of andere manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk heeft het geen consequenties, maar het kan verrekte veel pijn doen: vermoedelijk is de boel dan gekneusd.

"De kneuzing van een teelbal doet zo zeer, omdat het buikvlies wordt geprikkeld. En niet zo'n beetje. Een zakbal is eigenlijk ook een buikbal, omdat de testes in zekere zin het verlengde van de buikholte vormen."
"Maar blijvende schade? De ernst van een gekneusde bal of een scheuring in het kapsel eromheen - teelballen hebben veel weg van een lychee - staat niet in verhouding tot de pijn. Medisch ingrijpen is maar zelden nodig. Soms zit er een bloeduitstorting in de teelbal, soms ook in de wand van de balzak. Maar het moet wel een bloeduitstorting van de eerste orde zijn [waarbij de hele boel paars en opgezet is] , wil de chirurg besluiten om haar weg te halen."

Dus maak je je zorgen: overleg met je huisarts.
Pijn verminderen: misschien helpt koelen, maar dat zou ik wel heel voorzichtig doen.

Beterschap!

Toegevoegd na 28 seconden:
Pardon, bron vergeten: http://www.trouw.nl/krantenarchief/1992/06/23/2710858/Het_herenleed_bij_de_bal_in_de_muur.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander woord voor gevaar is risico.
Of met andere woorden, zitten er gevolgen aan zo`n trap?
"Ja", dat kan zeer zeker het geval zijn.
Tegen de pijn helpt kou (ijsblokjes in een washandje), maar na twee dagen is even na de dokter niet onverstandig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan gevaarlijk zijn. Het is niet voor niets dat vrijwel alle vechtsporten technieken kennen die specifiek op de geslachtsdelen zijn gericht.

Een van de ballen zou kunnen worden beschadigd waardoor serieuze bloedingen mogelijk zijn. Ook kan de wond intern openen waardoor het lichaam de betreffende bal gaat inkapselen om hem zo te beschermen. Als dit te vaak gebeurd kan de betreffende bal zo groot worden dat het ongemakkelijk wordt en hij operatief moet worden verwijderd.

Nu is het zo dat je niet in paniek moet raken, van nature is de ene bal ongeveer 10 - 20% groter dan de andere bal. Dit hoort zo en is bedoeld om te voorkomen dat de ballen bekneld raken als je gaat zitten. Omdat de ene wat groter is gaan ze achter elkaar hangen en drukken ze elkaar omhoog, weg van de knijpende benen inplaats van er tussen.

Een trap in je ballen moet je dus altijd serieus nemen. Schaam je niet voor de dokter, ook niet als het een vrouw is. Hun hebben meer mannenballen en jongensballen gezien dan jij voetballen. Ze lachen je echt niet uit omdat je een kleine hebt of juist een grote of hij zelfs van de zenuwen stijf gaat staan. Voor hun is dat de normaalste zaak van de wereld. Ze zullen je hooguit vragen of die stijve ook pijnlijk of ongemakkelijk is bij de ballen. Ik denk dat ze je dat zo-wie-zo zullen vragen. Zoals ze ook zullen vragen of je bloed in de plas hebt of bij het klaarkomen. (vanaf een jaar of 12 vragen ze dat waarschijnlijk) Het is namelijk ook vrij normaal dat een jongen met zichzelf "speelt". Beantwoord die vragen naar waarheid, de infromatie is voor de dokter erg belangrijk en voor jouzelf nog veel meer.

In de vechtsport, met name de oosterse vechtsporten bestaat een ding dat ze "tok" noemen. Hoewel het een grappig woord is, is het een serieus ding. Je trekt het aan als een onderbroek en de harde polyester kap beschermt je ballen als je er een trap in krijgt. Dit terwijl je er niet echt last van hebt tijdens het bewegen. Je moest wel even aan wennen. Let op dat je een tok op maat moet kopen, hij mag niet te groot en zeker niet te klein zijn.

Een trap in je ballen krijgen ligt bij een sport als voetbal altijd op de loer en je ballen blijven zeker nog een tijd lang gevoelig daarvoor. Daarom raad ik je aan een tok in overweging te nemen. Zeker als je nog jong bent en de ballen ooit nog gebruikt moeten worden waarvoor ze zijn bedoeld. Echt duur is een goede tok niet. Je vind het bij sportzaken die veel in vechtsportartikelen doen.