mijn ademhaling is slecht als ik bijvoorbeeld snel wandel, hardlopen of iets doet ademen gewoon erg lang zeer. ik weeg 64 kilo en ben1.72 lang

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Of je conditie is zeer slecht en kijken of het verbeterd als je je conditie verbeterd of je zou langs je huisarts/longarts moeten gaan.

Je gewicht lijkt me in orde, maar ik weet natuurlijk niet of je veel of weinig vet enzo hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wilt te veel verlangen van je lichaam en let hier bij niet op je hartslag. Dit is de meest gemaakt fout bij hardlopers: Ze willen te snel in een te korte tijd. Als het kouder wordt heeft je lichaam veel brandstof nodig om zich warm te houden, wanneer je dan als een beest gaat lopen is het wachten op problemen.
En wij hebben in nederland een lage luchtvochtigheid en daar kan je last van hebben met hardlopen.
Gewoon rustig aan opbouwen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste is om dit soort gevallen altijd even de huisarts te raadplegen. Vaak is het onschuldig. Maar in het geval er toch iets blijkt te zijn.

Zelf heb ik vergelijkbare symptomen gehad en was het een duidelijke verslechtering ten opzichte van mijn basisconditie. Ik kon daardoor ook niet overmatig inspannen of sporten. Uiteindelijk bleek dit een virus te zijn. Maar dat was na de hele molen met conditietest en hartfilmpjes enz...

Als je conditie in de basis al niet geweldig is, dan kan het ook het gevolg zijn van onwennigheid van het lichaam bij grotere inspanning.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet goed op je ademhaling letten. Niet te lang door je neus willen blijven ademhalen als je je inspant. Daardoor ga je na een tijdje happen naar adem, wat hyperventilatie(achtige klachten) tot gevolg kan hebben.

Je kunt eens naar een caesartherapeut gaan, die kan helpen met ademhalingstechnieken. Mijn ervaring is dat anders leren ademhalen heel veel effect kan hebben op je uithoudingsvermogen en je gesteldheid tijdens inspanning.