Als ik zit en mijn voet alleen op m'n tenen zet trilt mijn been, wat is dit?

Ik doe dit heel vaak, en mensen vinden het irritant als mijn been zo beweegt. Maar ik heb er geen last van en zit graag op die manier :) . En ik vroeg me eigenlijk gewoon af wat dat trillen is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

In je spieren zitten spierspoeltjes. Die voelen hoe sterk je spier is opgerekt.

De spierspoeltjes zijn essentieel bij bijvoorbeeld het rechtop blijven staan. Je staat in evenwicht, en je weet dan welke rekking je spieren moeten hebben. Als de spierspoeltjes voelen dat je beenspieren meer of minder rekking hebben dan de gewenste rekking, betekent dat dat je zult gaan omvallen. Via een reflex worden de spieren dan extra aangespannen, of juist wat minder aangespannen, om zo je evenwicht te bewaren.

Dit werkt stukken sneller en nauwkeuriger dan via je evenwichtsorgaan. Je evenwichtsorgaan is veel minder gevoelig, en reageert pas als je al echt een eind aan het omvallen bent - veel te laat dus.

Als je je been alleen op de voorvoet zet, werkt die automatische terugkoppeling via de spierspoeltjes niet meer zoals bedoeld. Laat je je hak wat zakken, dan voelen de spierspoeltjes in je grote bovenbeenspieren dat die spier teveel gerekt is. De reflex zorgt er dan voor dat die spier aantrekt. Daardoor komt je hak omhoog. Maar omdat de spier niet je volle gewicht draagt, is de reactie te sterk. Je hak komt te ver omhoog. De spierspoeltjes geven aan dat de spier te weinig gerekt is, waarop de reflex de spier ontspant. Ook dat ontspannen is, alweer omdat de spier niet je volle gewicht draagt, te sterk. De spier ontspant dus meer dan nodig.

Daarna begint de cyclus opnieuw.

De oorzaak is dus het aanspreken van een reflex die bedoeld is om je hele gewicht in evenwicht te houden, terwijl de betreffende spieren in werkelijkheid nauwelijks belast zijn en daardoor te sterk reageren. Daardoor schiet de spier steeds door het optimum heen, en daardoor blijf je continu trillen, zonder er iets voor te hoeven doen - dat doen de reflexen immers voor je.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je been trilt omdat er continue spierspanning gereguleerd wordt vanuit de ruggemerg.

Toegevoegd na 3 minuten:
Dit wordt ook wel alfa-gamma koppeling genoemd.