Pijn in de linkerzij met hoesten

Mijn vriend heeft sinds vanmiddag erg veel pijn in zijn linkerzij (net onder de ribben) als hij moet hoesten.
Als hij klaar is met hoesten blijft de pijn nog een beetje na zeuren.
De pijn is niet constant aanwezig alleen bij het hoesten.

Wat zou dit kunnen zijn?

Toegevoegd na 14 minuten:
Hij hoest momenteel niet meer als hij normaal doet (hij is copd patiënt) hij heeft hier nog nooit last van gehad.
Hij is ook niet gevallen of iets dergelijks.

Toegevoegd na 1 dag:
Hij is afgelopen weekend nog naar de weekend arts geweest,die dacht aan een spier scheuring bij de ribben.
Hij is op het moment van schrijven naar zijn eigen huisarts toe,omdat de pijnstilling niet voldoende helpen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Hij heeft een spier scheuring onder de ribben boog.
Hij heeft daar nu extra pijnstilling voor gekregen en hij moet rust houden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
72.1K

Het beste antwoord

Ga langs een huisartsenpost of naar de EHBO!
Niemand kan dat via internet beoordelen, of deze klachten wel of niet ernstig zijn. Het kan inderdaad spierpijn zijn, maar ook een longinfiltraat of bronchitis of een pneumothorax. Neem geen risico en laat er even naar kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als hij veel en/of heftig hoest kan het spierpijn zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat er een spier overbelast is door het hoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen verklaring voor is door bijvoorbeeld vallen of stoten (bekend: fietsstuur in de buik na valpartij) naar de dokterspost gaan. Het hoesten kan ook een reactie zijn op een verstoring in de orgaanwerking. Overigens kan veel hoesten op zich die vervelende pijn veroorzaken. Even goed na laten kijken is voor nu de beste remedie en maar even doen dus (sprak hij pedant...).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met name vanwege de aanwezigheid van COPD lijkt het mij "nuttig" de gang naar de dokterspost/huisartsenpost te maken. So wie so om wat rust te krijgen als je vervelende dingen uit kunt sluiten.
in beste geval ev een gekneusde rib door het hevig hoesten ,in het extreme beval ev.beginnende longontsteking.Maar wie ben ik om zomaar te weten:dus mogelijks eens dokter raadplegen
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens, het kan een tussenribspier zijn, of een geïrriteerde rib, maar zorg dat je andere oorzaken uitsluit via een doktersbezoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na mijn mening het beste antwoord, ook al ben ik geen dokter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 vergeten
De pijn zit volgens de beschrijving in de milt.
Ik zou ff bellen 09003336333
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken dit als ik zelf erg veel moet hoesten dan heb ik hier ook last van.Het zijn spieren die belast raken doordat je elke keer hoest gaat als het ware je hele lichaam mee.Dit gebeurt normaal niet en hierdoor krijg je last van je spieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het hoesten krijgen de spieren in de borstkas het behoorlijk te verduren en omdat het geen dagelijkse beweging is krijg je spierpijn. Om het hoesten wat minder pijnlijk te maken kan je een hoofdkussen op je schoot leggen en als je hoest het stevig tegen de onderkant van de borstkas aandrukken dan wordt het een stuk draaglijker. maar als het lang aan houd wel even naar de huisarts. Succes