mijn moeder en opa hebben ziekte van crohn. Heb ik dat nu ook?

Mijn opa had het dus ook en mijn moeder heeft het ook heel erg, zelf heb ik al een hele lange tijd dat ik vooral bij bepaald eten heel erg last van mijn darmen. Heb ik dan ook ziekte van crohn en hoe kan ik daar achterkomen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het hoeft niet persee zo te zijn dat jij nu ook de ziekte van crohn hebt.

Je geeft wel aan dat je klachten hebt, de enige manier op hier uiteindelijk achter te kunnen komen is naar de dokter te stappen en dit onderzoeken, alleen zo kan je uitstel of bevestiging krijgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Daar kan je alleen achterkomen door eerst naar de huisarts te gaan.
hij kan je doorsturen naar een specialist.
13 jaar geleden
Er is een mogelijkheid dat jij het hebt. Maar dat is niet alleen afhankelijk van erfelijkheid maar ook van omgevingsfactoren.

Kijk maar even op de onderstaande link want daar staat het heel helder in

http://www.erfelijkheid.nl/zena/ziekte_van_crohn.php
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan erfelijk zijn.ik zou me laten testen dan heb je altijd zekerheid en kan je al vroeg eventueel met bepaalde dieeten beginnen of medicijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of jij het hebt, dat kan een huisarts en een specialist gaan onderzoeken.

De kans is natuurlijk aanwezig, omdat het niet zo vreemd is dat jij op je moeder lijkt qua gedrag en denkpatronen. En je moeder zal wel op haar vader lijken.
In mijn optiek heeft deze ziekte vooral hiermee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ziekte van Crohn heeft niets met gedrag of denkpatronen te maken.
Je kunt hier helaas niet goed achter komen. De ziekte is een auto immuunziekte waarbij je onstekingen hebt in de darmen. Als je van meerdere kenmerken last hebt kan je spreken van de ziekte van Crohn.

Als je bij het eten van bepaalde voeding last krijgt hoeft dit alleen nog geen indicatie te zijn van de ziekte van Crohn. Dit kan ook een voedselallergie zijn.

Er is een vermoeden dat er erfelijke componenten bij betrokken zijn, maar dan is er sprake van multifactorieel. Dat wil zeggen dat je niet één gen kunt aanwijzen dat de ziekte van Crohn bepaalt en kan helpen bij diagnostisch onderzoek.

Dat betekent dat als je nu geen last hebt van verschijnselen die bij Crohn horen, je nu de ziekte niet hebt en er geen middelen zijn om te kunnen bepalen of je dat ooit wel krijgt.

Onderzoeken bij eerstegraads familieleden van patiënten tonen aan dat de ziektes vijf tot vijftien keer vaker voorkomen dan in families zonder patiënten. De kans blijft echter betrekkelijk laag (1 tot 6 procent). Meer informatie hierover kan je inwinnen bij de verenging Crohn-Colitis.

Omdat je bij het eten van voedsel last hebt, zou ik je ook adviseren om hierover advies in te winnen bij een specialist, zodat kan worden gekeken waarvoor je allergisch bent. Omdat je familie crohn patient is, lijkt het me wel handig om een specialist te zoeken die ook kennis heeft van deze ziekte, zodat deze je vragen ook kan beantwoorden.