Mijn ringvinger zit op slot, wat kan ik er aan doen?

Dat ik er mee naar de dokter moet, dat is duidelijk. Het doet geen pijn en tintelt ook niet dus het lijkt me niet handig om er nu mee naar de spoeddienst te gaan. :)

Ik heb het al een hele tijd, en dan voornamelijk 's ochtends na het ontwaken. Al mijn vingers kan ik strekken, maar mijn ringvinger loopt letterlijk en figuurlijk achter, hij blijft in gebogen stand staan en 'springt' dan naar voren. Het voelt ook echt alsof ie over een hobbeltje moet.
Het voelt alsof er een soort spanning op staat. Ik kan hem gewoon bewegen maar ik vind het zo gek, het is uit het niets gekomen.
Herkennen jullie dit, of heeft iemand er ervaring mee?
Ik doe wel veel typewerk, dus misschien is het wel RSI-gerelateerd, maar ja, dan zouden mijn andere vingers het ook moeten hebben toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Wat je hebt klink als een zogenaamde 'trigger finger'.
Een verdikking in de strekpees is hier vaak verantwoordelijk voor. De pees loopt door een nauw kanaal, en kan hier normaliter vrij in bewegen. De verdikking echter niet, en schiet er door heen (dat is het hobbeltje wat je voelt).

Een zeer onschuldig iets, maar wel lastig.
Wat soms gedaan wordt in een lokale ontstekingsremmer in de bobbel injecteren, waardoor deze verdwijnt.

Zie voor meer info oa. http://www.orthopedie.nl/content/hand/trigger-finger.asp

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat ook nog mogelijk is is de ziekte van Dupuytren, maar dat ontstaat geleidelijk aan een geeft ook klachten in de handpal. Toch maar even een link hieronder, zodat je zelf kan beoordelen of je het herkent of niet.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Dupuytren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Toch maar even naar de huisarts en misschien even laten prikken op reumatoide artritis of RSI.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kwam het eerste in mij op.
WAT IS HET CARPAAL TUNNEL SYNDROOM ?

Het carpale tunnel syndroom ontstaat doordat een zenuw (de middelste armzenuw, nervus medianus) ter plaatse van de pols bekneld raakt. Deze zenuw verloopt van de onderarm naar de handpalm via een tunnel die wordt gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad (de dwarse polsband) aan de handpalmzijde van de pols. Door die tunnel lopen ook de buigpezen van de vingers. De beknelling van de zenuw ontstaat door zwelling van het bindweefsel, waardoor de druk in de tunnel toeneemt.

KLACHTEN

De klachten van het carpale tunnel syndroom zijn over het algemeen vrij karakteristiek, en komen het meest voor bij vrouwen. Ze bestaan vaak uit een doof en tintelend gevoel aan de binnenkant van de hand, die uitstraalt naar de eerste drie of vier vingers van de hand. Dit zijn precies de vingers die door de beknelde zenuw verzorgd worden. Soms wordt door patiënten in alle vingers, dus inclusief de pink, een doof gevoel aangegeven; tevens is er soms een uitstralende pijn vanuit de binnenzijde van de hand, via de elleboogregio, naar de bovenarm en de schouder.

Behalve een doof en tintelend gevoel kunnen ook optreden: een prikkelend en pijnlijk gevoel in de vingers en in de hand, een gevoel alsof de hand opgezwollen is, en krachtsverlies in uw hand waardoor u zomaar dingen kunt laten vallen.

Het carpale tunnel syndroom manifesteert zich veelal spontaan. Soms worden de klachten erger als de betreffende hand veelvuldig wordt gebruikt, zoals bij autorijden, fietsen, lezen of wringen.

Soms kan het carpale tunnel syndroom zich voordoen in beide handen (vrijwel gelijktijdig, maar vaak na elkaar). Indien het carpale tunnel syndroom al langere tijd bestaat, dan kan er soms sprake zijn van krachtsverlies in de vingers.

Nachtelijke klachten komen zeer veel voor. Patiënten geven aan dat ze er wakker van worden en dan met de hand bewegingen moeten maken om de klachten te laten verdwijnen. Ook bij het ontwaken in de ochtend doet dit zich voor.