Sinds een jaar reageert mijn lichaam heel heftig op insektenbeten: met enorme zwellingen, ontstekingen en soms koorts. Is daar iets aan te doen?

Soms ben ik echt kortstondig gehandicapt, kan ik bijv. mijn hand nauwelijks meer gebruiken of pas ik niet meer in mijn schoen. Volgens mijn huisarts is het een puur allergische reactie, waar niets aan te doen is. Kan af en toe de ontsteking enigszins de kop indrukken door veel ibuprofen te slikken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ibuprofen helpt niet in jou geval. Je moet even met je arts overleggen of je een anti histaminicum in huis mag hebben voor als je weer zo'n allergische aanval krijgt.

Doe het alleen in goed overleg met je huisarts want die weet welk medicijn bij jou past
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Net als bij andere soorten van allergie, kun je vragen om een immuuntherapie om een tolerantieniveau te maken tegen het irriterende gif.
Er wordt dan steeds een beetje gif toegediend, zodat het lichaam antilichamen er tegen kan ontwikkelen.

Dat is ook geen pretje.

Ook zou ik de huisarts vragen om effectieve
eerste-hulp middelen, in plaats van zelf te rommelen met wat er bij de drogist te koop is. Dat is voor normale reacties vaak wel voldoende, maar niet voor een zware allergie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mee eens!
Ik zou echt eens een second opinion aanvragen, vind het nogal heftig voor een allergische reactie.
13 jaar geleden
Je huisarts zou jou in ieder geval anti-allergietabletten voor kunnen schrijven. Sommige van deze middelen zijn zonder recept ook verkrijgbaar bij de drogist als 'anti-hooikoortstabletten'. Maar de werkzame stoffen in deze middelen kunnen verschillen, en het is soms even uitproberen waar je baat bij hebt.