Wie vatbaar is voor verkoudheden doet er goed aan verslijmende voedingsmiddelen te vermijden of ze te beperken. Melk, melkproducten, granen en graanproducten zijn de meest verslijmende voedingsmiddelen. Rijp fruit en rauwe groenten ruimen oude slijmresten op, versterken de slijmvliezen en verhogen de immuniteit in dit kwetsbare gebied. Regelmatig inhaleren met etherische olie zoals eucalyptus, den, pepermunt, lavendel, hysop of salie zorgt ervoor dat de sinussen weer open ruimten worden en geen stapelplaatsen van slijmresten zijn.
Ui werkt verrassend goed bij een verkoudheid met verstopte neus. Een grote ui wordt in schijven gesneden, tijdens de nacht dicht bij het bed geplaatst terwijl het venster dicht blijft. De etherische olie, met zijn sterk ontsmettende werking, dringt diep door en maakt de neus, de sinussen en de bronchiën weer vrij. Men kan ook een ui fijn snipperen en overgieten met kokend water, gedurende 15 minuten laten trekken, ziften en als kruidenthee opdrinken. Ui kan ook gebruikt worden door de schijven op de borst aan te brengen, met een doek af te schermen en gedurende de nacht te laten inwerken.
Neusspoelingen zijn eveneens aan te raden. Men neemt koud water, bij een warm lichaam, in de hand en zuigt dat op via de neusgaten. Hiermee spoelt men de virussen uit de neusslijmvliezen. Het gebruik van zout water, voor hetzelfde doel, wordt eveneens toegepast.
Een kruidenthee op basis van lindebloesem, vlierbloesem en goudsbloem stimuleert het zweten. Door krachtig te zweten verwijdert men de virussen uit het lichaam alsook grote hoeveelheden gifstoffen. Een verkoudheid moet net als een griep uitgezweet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Laatst heb ik gehoord dat het goed helpt om tijgerbalsem (voor je gaat slapen) op je borstkast, tussen je schouderbladen, onderaan je rug, onder je voeten en op je voorhoofd boven je neus te smeren. Dit verwarmt en zorgt dat het los komt.
Volgende dag voelde ik me 80% beter.

Ja weet dus niet of ik dat anders ook beter zou zijn geweest, maar het was in elk geval wel lekker om op te smeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naast het vermijden van slijmvormende producten, doe je er goed aan elke dag 2 dagravit of een ander goed multivitaminepreparaat te gebruiken.
In weerwil met allerhande andere adviezen weet ik uit rede ervaring dat je dan SNELLER beter wordt en als je beter bent schakel je op 1 tablet /d over, mij is opgevallen dat mensen dan veel minder vaar ziek zijn, ook zij die vaak kwakkelen knappen enorm op en zijn significant minder vaak ziek.

Toegevoegd na 6 minuten:
Balsems en vicks die veel eucalyptusolie en/of menthol bevatten kunnen soms verlichting geven, er zijn echter niet weinig mensen allergisch voor ingredienten van balsems.
Het behoeft geen betoog dat dat in dat geval niet handig is om balsems/vicks te gebruiken.

De overmaat aan vitamines dient om de verminderde resorptie te compenseren.
Kijk wel uit met het (sterk) overdoseren van vit A e D, dat pakt slecht uit, omdat deze vetoplosbare vitaminen in overmaat door het lichaam niet kunnen worden afgevoerd zoals wateroplosbare vitaminen, zoals Vit.C en B groep.

Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door Nysileendruppels in te nemen en héél veel water te drinken, vooral voordat je gaat slapen. Voor mij is dit een beproefd middeltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok zal ik ook proberen :D Bedankt!
Mijn huisarts zegt altijd:
Verkoudheid duurt zonder medicijnen een week en met medicijnen 7 dagen.....!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rust!

En in de tussentijd spoelen met een zoutoplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent er sneller af als je dagelijks (als volwassenen) 1000 mg vitamine C slikt.