De stelling is inderdaad juist. Ophalen is de natuurlijke manier en die heb je niet voor niks.
Van veel snuiten kan je ook hoofdpijn krijgen. Het snot gaat dan via een onnatuurlijke methode en een onnatuurlijke weg naar buiten.

Door middel van snuiten kan het snot ergens anders terecht komen in je hoofd (bijholtes), dan het doel via neus naar buiten.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je je neus snuit,komen er (ook al doe je het netjes in een zakdoek) toch veel bacterien vrij. Bij het ophalen van je neus, komen die kleine monstertjes allemaal in je maag terecht, waar ze subiet onschadelijk worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er komt teveel druk op je neusslijmvliezen bij hard snuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behalve dat er veel druk op je trommelvliezen komt, gebeurt het ook dat snot zich nog meer in de holtes verspreidt. Als je dit te lang doet dan kan er zelfs bijholte ontsteking ontstaan. Ophalen is dus beter.

Als je erg last hebt van vastzittend slijm in je neus, dan kun je het beste met een zoutoplossing spoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig heeft mijn huisarts dit laatst aan mij proberen uit te leggen , omdat we daar waren voor mijn zoontjes verkoudheid.
In je neus zit slijmvlies , dit moet je zien als een soort fluweel . Als je snuit gaat het snot uit je neus , als het waren tegen de vleug van het fluweel ( slijmvlies) in , hier door raakt het slijmvlies beschadigt .
Ik zei ook altijd tegen mijn zoontje ..ga je neus eens snuiten ! ...maar na deze uitleg van de huisarts val ik dus stil als mijn zoontje weer eens zijn neus ophaalt :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met ophalen wordt slijm uit je neusholte naar de slokdarm getransporteerd waarna het in je maag terecht komt waar het geen onheil kan stichten. Echter, ophalen wordt meestal vies gevonden en is in gezelschap minder wenselijk. Als je snuit, doe dat dan nooit door één neusgat potdicht te drukken of toeterend te snuiten. Je verhoogt daarmee de druk in je neusholte enorm waardoor je bijholtes verstopt kunnen raken met ontstekingen daarvan als mogelijk gevolg. Zelfde geldt voor onderdrukken van niezen door de neus dicht te knijpen. Dat moet je voor je gezondheid gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De druk die je er met snuiten opzet is slecht voor je bloedvaatjes en je hele hoofd krijgt hier druk door.
Bij het ophalen gebeurd dat niet.
Het is mij verteld door een specialist toen ik geopereerd was aan mijn neus (scheef schotje).
Hij zei dat het altijd beter is om je neus op te halen dan om te snuiten vanwege die druk. Meer kans op een bloedneus ook.