Hoe behandel je een klein brandwondje door een gloeiend hete pan?

Het is net gebeurd
Ik heb het al onder de kraan gehouden maar die was niet superkoud
Ik wil voorkomen dat het een litteken wordt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (10)

minimaal 10 minuten koelen onder de koude kraan (hoeft niet ijskoud te zijn) hoe langer hoe beter!! dus 20 minuten zou beter zijn
13 jaar geleden
Als je er niet aan gaat pulken,dan zal er geen noemenswaardig litteken komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi wat vervelend onder de kraaan 2
ontsmet het en laat het verbinden met gaas let op de blaar mag niet kapot vanwege bacterien die er dan kunnen in komen suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een brandwond moet je niet onder koud water houden maar lauw water is beter. 10 minuten koelen haalt de brand er uit. daarna even kijken hoe het is. Brandzalf er op doen of fucidinezalf en z.n. steriel verbinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een kleine verbranding is alleen de bovenste laag van de huid betrokken. Het verbrande stuk kan rood en pijnlijk zijn en eventueel zwelling en blaarvorming vertonen. Kleine verbrandingen genezen meestal vanzelf in een aantal dagen, mits ze direct behandeld zijn. Een arts hoeft er meestal niet aan te pas te komen. Ga bij twijfel echter altijd naar een arts.

Stap 1
Spoel gedurende minimaal 10 minuten lauw water over de brandplek om het branden te stoppen en de pijn te verminderen. Is er geen water in de buurt, gebruik dan een andere koude vloeistof.

Koud water
Stap 2
Als de brandwond afgekoeld is, haal dan voorzichtig knellende kleding, schoenen, een riem of juwelen weg, voordat zwelling optreedt.

Stap 3
Dek de brandwond af met een steriel verband (Steriel verband) of een schone, niet-pluizende doek. Breng het verband losjes aan en gebruik geen tape of pleisters op de verbrande huid.

Handschoenen verkleinen het infectie-risico
Stap 4
Controleer dagelijks of de wond geen tekenen van infectie vertoont, zoals toenemende pijn, zwelling, roodheid of pus. Ga direct naar uw huisarts als er mogelijk een infectie is.

Pas op
Breng niets aan op de brandplek behalve koelende vloeistof om de verbranding te stoppen. Laat blaren heel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is mijn vinger in een glas koud water houden even goed? En vraag 2: het is al een uurtje geleden nou, heeft het nog nut?
sterredag
13 jaar geleden
stromend water is beter, als het nog een branderig gevoel heeft, heeft het zeker nog nut
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je vinger in koud water houdt, moet je regelmatig roeren met je vinger, dat koelt extra.
Haal de brand eruit. Het beste is de koude kraan, maar misschien heb je daar geen tijd/geduld voor.
Wellicht wil je gewoon lekker aan tafel zitten eten!!
Pak dan een kom met koud water en gooi daar een handvol ijsblokjes in.
Naast je bord. Hand (of voet, met oren of neus of kin wordt het lastiger..) in de kou en na een half uurtje ben je alles waarschijnlijk vergeten!
Niet mieren met zalfjes of pleisters. Voor je het weet heb je een zweer die moeilijk geneest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er alleen sprake is van roodheid heb je een eerste graad verbranding. Dit hoef je alleen maar te koelen met koud water. Verder niet aan gaan zitten maar wel goed in de gaten houden.
Ik heb bij Mac Donalds gewerkt en zat regelmatig met mijn arm onder de brandwonden. Had niet eens de tijd om te koelen. Je ziet er helemaal niks meer van. De huid hersteld dus zelf met een eerste graad verbranding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koel de brandwond miniaal een kwartier onder lauw water. Laat het water niet rechtstreeks op de wond lopen. Anderhalf uur nadat je de wond hebt opgelopen helpt koelen nog. Dek de wond dan af met een gaasje of een schone theedoek die je een beetje nat hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na het koelen met water even bij de drogist of apotheek Aloë Vera gel halen, dat verkoeld enorm en trekt lekker in het vel. Meestal voorkomt het dan littekens. Het brengt de huid onmiddelijk tot rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 8 uur 's avonds zeker ...
Ik heb er vitamine E creme op gedaan is dat ook goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aloë Vera gel is denk ik beter omdat het lang nakoelt maar vitamine e voorkomt in ieder geval veel litteken ellende bij normale wonden, voor brand plekken weet ik dat niet.
Maar bij een apotheek kun je altijd terecht want er is er altijd wel 1 in de buurt die avond en nachtdienst heeft.
Dat staat in het plaatselijke krantje en anders bel je de apotheek en krijg je via een bandje te horen wie er dienst heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien staat er zo'n plantje ergens op je vensterbank? Altijd handig (voor in de toekomst)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
noagrietje, nee die heb ik niet meer, maar wel weer een idee om hem aan te schaffen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me dat noa het tegen mij had, ik ben toch degene die het nodig heeft nu ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, ha je hebt gelijk denk ik, lastig als iemand er geen naam voor zet, ik hoop wel dat het intussen beter met je gaat.
Er is maar een echt doeltreffend middel tegen verbranding en dat is Boegem Balsem MOET je in huis hebben lees ervaringen op de link onder bron. Bestellen is lekker goed koop bij http://www.elvitaal.nl/producten/diversen