Waarom is het niet nodig dat liesbreuken onmiddellijk worden geopereerd?

Enige jaren geleden had ik een liesbreuk. Ik had een hele tijd het vermoeden, dat het om een liesbreuk ging, maar ik had er weinig of geen last van. Ik dacht, omdat je toch op een lange wachtlijst komt te staan, zal opereren niet strikt noodzakelijk zijn. Als ik er last van zou krijgen, zie ik dan wel weer. Toch kwam vanuit mijn omgeving druk om me toch te laten opereren, want het zou eens kunnen gebeuren dat die breuk een beklemde breuk wordt, wat gevaarlijk is. Als een breuk toch gevaarlijk kan zijn, vraag ik mij af waarom de operatie dan niet snel moet plaatsvinden.

18.4K

Het beste antwoord

Men kan lang doorlopen met een liesbreuk.
Als het gat groot genoeg is om de darm er door te laten
(die je telkens weer terug kunt duwen) dan is het de hoogste tijd voor een ingreep.

Dan bestaat er werkelijk gevaar voor inklemming en afsterving van de darm.
Volledige narcose en ruggenprik zijn opties.

Vele mannen kiezen gelijk voor een sterilisatie,
daar het in hetzelfde werkgebied valt.
(2 vliegen in 1 klap)

Let wel, ieder geval is apart, en uw huisarts is de aangewezen persoon voor een diagnose.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
10 jaar geleden
Als het gat al groot genoeg is om de darm er door te laten is het toch tijd voor een spoedoperatie om te voorkómen dat de darm beklemd raakt? Het beklemd raken kan toch ieder moment gebeuren? Mijn emailadres is corzijlstra@hotmail.com .
corzijlstra
10 jaar geleden
Als het gat al groot genoeg is om de darm er door te laten is het toch tijd voor een spoedoperatie om te voorkómen dat de darm beklemd raakt? Het beklemd raken kan toch ieder moment gebeuren? Mijn emailadres is corzijlstra@hotmail.com .

Andere antwoorden (2)

Hoe is de liesbreuk ontstaan? Vaak gebeurt dit door het sporten. Bij voetballers komt het geregeld voor. In de meeste gevallen dient een liesbreuk gewoon geopereerd te worden met een revalidatie als volgende stap. Mocht je een sporter zijn, wellicht heb je wat aan de onderstaande link:
http://www.optimaalsporten.nl/Sporten/liesblessure-pubalgie-liespijn.asp

Gr. Simon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang je een eventuele uitstulping zonder al te veel moeite kunt terugduwen is er geen gevaar. Zeker met een duidelijke uitstulping is het echter wel verstandig om een afspraak voor een operatie te maken omdat een liesbreuk uit zichzelf niet verbetert.

Beklemd kan een liesbreuk raken als de darmen die door die zwakke plek in het buikvlies uitstulpen, niet meer teruggeduwd kunnen worden en er bloedvaten afgekneld raken. Daardoor kan darmweefsel afsterven en loop je behoorlijke gezondheidsrisico's. Een gezegde onder chirurgen is dan ook dat een beklemde liesbreuk geopereerd moet worden voordat de zon ondergaat.