Kun je duizelig worden zonder bril of lenzen?

Kun je door 1 slechte oog (-3.5) de andere oog is gewoon duizelig worden en evenwichtstoornis krijgen als je geen bril of lenzen draagt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Er zit wel een groot verschil in de sterkte van je ogen. Hierdoor moet het ene ook harder werken dan het andere oog. Als je dan nog weet dat je hersenen uit 2 helften zijn opgebouwd en je oogzenuw zich kruist achter je netvlies kan je zelf concluderen of je hoofdpijn daar wel/niet vandaan komt.
Bv. goede oog links geeft rechts hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan sowieso last van hoofdpijn krijgen als je slechte ogen hebt en langdurig geen bril of lenzen draagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersenen in je hoofd registreren het beeld van beide ogen en gaan daar mee aan de slag om een duidelijk beeld te krijgen. Als de afwijking (voor de hersenen) te groot is dan kan er inderdaad een verkeerd beeld onstaan. In eerste instantie hoeft het voor de persoon niet op te vallen. maar voor de hersenen kan dat qua verwerken op den duur wel opspelen.
Het makkelijkste voorbeeld is dat mensen die eigenlijk een bril nodig hebben vaak hoofdpijn krijgen. dit is al een signaal van de hersenen dat ze het beeld niet goed kunnen verwerken.

Over het feit dat je evenwichtsstoornissen krijgt is ook te verklaren.

Je evenwichtsorgaan zit achter je oren (in je hersenen dus) en krijgen de gegevens (lees signalen) door van je hersenen. als het beeld niet klopt dan probeert je hersenen dat te corrigeren met je evenwichtsorgaan.

Bij elk persoon is de duizeligheid of evenwichtstoornis anders, zo zullen er mensen zijn die daar totaal geen last van hebben. Er zullen mensen zijn die bij het minste al wankel lopen.