Waarom verlies je 10-15% van je kracht na 1 a 2 weken ziek zijn?

Ik ben even goed ziek geweest en aardig kracht verloren gemiddeld 5 a 10 kilo per oefening. Hoe kan dit? En hoe krijg ik dit snelste terug? Hoe lang duurt het ongeveer? Kan nu bijv maar 40 kilo dumbells benche per hand ipv 45.

Ritsuka
5 maanden geleden
Geef je lijf tijd om te herstellen, komt wel weer goed
Ritsuka
5 maanden geleden
https://www.fit.nl/spiermassa/verliezen-spierkracht-spiermassa

Antwoorden (2)

Als je een tijd ziek bent geweest en veel hebt gelegen is de spierafbraak snel gegaan. Bedrust zorgt er namelijk voor dat er geen nieuw spierweefsel wordt aangemaakt.
Het is van belang dat je na het herstel niet gelijk intensief gaat sporten, maar het langzaam opbouwt. Het helpt als je ervoor zorgt voldoende eiwitten binnen te krijgen, want die dragen bij aan de heropbouw van de spiermassa.
Amadea
5 maanden geleden
Als je ziek bent, eet je niet (genoeg), en teert je lichaam in op reserve voorraden. Je spieren zijn een nuttige reservevoorraad, omdat eiwit (via gluconeogenese) omgezet kan worden in glucose en dus energie. Ook kunnen die eiwitten worden omgezet in bv witte bloedcellen en antilichamen om de infectie te bestrijden.
5 maanden geleden