Kan het kwaad als je handen koud worden?

Als je artritis/artrose/reuma in je handen hebt, is het heel pijnlijk als je zonder handschoenen fietst en je handen daardoor koud worden. Dan moet je die kou dus vermijden, en goede handschoenen dragen.

Maar als je geen last hebt, zoals ik... Ik heb tot nu toe nog geen handschoenen aangedaan als ik fietste (fietsduur: een kwartier).

Sommige mensen zeggen dat het risico op artritis/artrose/reuma toeneemt als je je handen vaak koud laat worden. Als dat klopt, zou je dus altijd moeten zorgen dat je handen warm blijven, ter preventie van klachten over een paar jaar.

Mijn vraag is dus: klopt dat? Neemt het risico op latere klachten toe als je je handen regelmatig flink koud laat worden tijdens het fietsen?

Cryofiel
5 maanden geleden
Thecis
5 maanden geleden
Ik heb even geen tijd voor een lang en uitgebreid antwoord. Het korte antwoord is nee (ik fiets ook bijna altijd zonder handschoenen, handen worden vanzelf weer warm bij mij tijdens het fietsen).
Cryofiel
5 maanden geleden
Bij mij gebeurt dat pas na het fietsen.
erotisi
5 maanden geleden
Dan hebben jullie wel een hele goede bloedsomloop of hoge pijn grens. Ik vind fietsen beneden de 3 graden toch erg onaangenaam en onhandig (hand in zak of warm blazen)
Thecis
5 maanden geleden
Ik denk een goede bloedsomloop. Onder de -10 ga ik toch echt wel handschoenen aan doen. Daarboven worden mijn handen koud, wordt het pijnlijk en na ca 15 minuten gaan mijn handen tintelen en komt er gevoel in terug en heb ik lekker warme handen. onder de (ca) -10 komt dat tintelende gevoel bij mij niet en gaat het serieus pijn doen. Vandaar dat ik bijna altijd zonder handschoenen fiets.

Antwoorden (1)

De oorzaak van reuma e.d. ligt niet bij het wel of niet koud worden.
------
Reumatoïde artritis (RA(Reumatoïde artritis)) is een auto-immuunziekte. Het afweersysteem keert zich tegen het eigen lichaam door falen van een belangrijk regulatiemechanisme. De oorzaak hiervan is onbekend. Cellen van het afweersysteem (zogenaamde T-cellen) reageren voortdurend tegen lichaamseigen bestanddelen. Hierdoor komen bepaalde stoffen (ontstekingseiwitten) vrij waardoor (chronische) ontstekingen ontstaan in met name de gewrichten.
link: https://www.vzinfo.nl/reumatoide-artritis/oorzaken-en-gevolgen
------

De oorzaak ligt dus helemaal niet bij temperatuursinvloeden. Het is een autoimmuun ziekte. Er is (voor zover ik kan vinden) ook geen correlatie tussen temperatuur en autoimmuunziektes in het algemeen.
Waar we wel rekening mee moeten houden, is dat als je eenmaal reuma hebt, dat kou de reuma wel kan verergeren, daar is wel onderzoek naar gedaan:
------
Het is mogelijk dat door de lagere temperaturen de viscositeit van de synoviale vloeistof toeneemt, waardoor gewrichtsstijfheid groter wordt en daardoor gevoeliger voor pijn. Dit bevestigt dus dat mensen met artritis een verergering van de pijnklachten kunnen hebben bij koud en vochtig weer.
link: https://psychfysio.nl/koud-en-vochtig-weer-verergert-pijn-bij-artritis/
------

Ik zou dus niet zo snel de gewoonte aanpassen. Nu ben ik wellicht niet de meest goede bron voor een "goede" raad (zie reacties) en hoop ik inderdaad dat kou reuma e.d. niet gaat beïnvloeden als je het (nog) niet hebt (nogmaals, zie reacties). Maar vooralsnog zie ik geen probleem ontstaan en de wetenschap heeft ook (nog) geen correlatie gevonden tussen kou en reuma.
Zoals vroeger wel eens in een bepaalde show werd gezegd: "Vooral doorgaan."
5 maanden geleden
Cryofiel
5 maanden geleden
Bedankt voor je antwoord!

Waar ik aan dacht is het volgende (pas op: klok-klepel-verhaal):
Eén van de genoemde aandoeningen, of wellicht een gerelateerde, wordt veroorzaakt door de afzetting van ureumkristallen in de gewrichten. De oplosbaarheid van opgeloste stoffen wordt minder bij lagere temperatuur. Bij warme handen zou het ureum dus opgelost blijven in het bloed, terwijl het bij koude handen neerslaat - met wat pech in de gewrichten. En als het daarna niet meer oplost, krijg je op den duur pijnklachten.

Zit hier iets in, of is deze klepel zodanig ver van de klok verwijderd dat hier nooit een lampje zal gaan rinkelen?
Thecis
5 maanden geleden
Nee, het heeft wel zeker met elkaar te maken. Alleen heb je niet zomaar zoveel ureum in je bloed dat dit (op grote schaal) kristallen gaat vormen. Dan heb je al een klinische indicatie. Vandaar dat kou de situatie van jicht (vorm van reuma uit mijn hoofd) kan verergeren. Bij een gezond iemand ga je dit niet krijgen. Anders had ik zelf ook al lang last gehad hiervan omdat ik al zeker 20 winters (wellicht langer, maar dat ga ik niet openlijk toegeven ;-) ) niets anders doe dan zonder handschoenen de koude wereld in stap.
Thecis
5 maanden geleden
Kleine toevoeging, we moeten het eigenlijk hebben over urinezuur ipv ureum. Ook mijn fout.
Cryofiel
5 maanden geleden
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Jicht#Pathofysiologie lees ik (onder andere):
"De toenemende neerslag bij lage temperaturen verklaart gedeeltelijk waarom de gewrichten in de voeten het vaakst worden aangetast."

Dit verwoordt waar ik bang van ben: bij warme handen slaat er vrijwel geen urinezuur neer in de gewrichten, bij koude handen wel (aanname 1).

Het neergeslagen urinezuur hoopt zich op doordat het, wanneer het is neergeslagen, niet meer terug oplost (aanname 2).

Na verloop van vele, vele jaren is er zoveel urinezuur neergeslagen in de gewrichten, dat dit tot klachten leidt (aanname 3).

Je ziet, heel wat aannames in serie. Ik ben benieuwd in hoeverre deze realistisch zijn.
Thecis
5 maanden geleden
Het zijn allemaal processen die iets kunnen versnellen / versterken. Maar daar is altijd een bepaalde aanleg voor nodig. Bij jouw link staat er ook direct: Het is niet duidelijk waardoor de neerslag van urinezuur wordt geactiveerd. Daarna komen een aantal vermoedens wat de neerslag van urinezuur kan activeren. Kou staat daar natuurlijk ook bij, maar het is dus nog onbekend. Kan goed zijn dat het wel degelijk (zwaar) mee telt (koude handen), maar als het verband zo duidelijk zo zijn geweest, waren er al lang bevestigde vermoedens. Dus ik denk dat het mee valt. Zoals ik al zei, er moet ook een bepaalde aanleg zijn. Er zijn "startfactoren" die we nog niet precies weten (omdat de neerslag ook kan voor komen bij mensen met normale concentraties van urinezuur). Dus vooralsnog zou ik me niet te veel zorgen maken.