Helpen buikspierenoefeningen voor lage rugpijn?

Ik heb last van lage rugpijn door slijtage op mijn lage rugwervels en heb ooit eens gehoord dat als je rugpijn hebt je oefeningen moet doen voor de buikspieren omdat zo het evenwicht tussen buik- en rugspieren herstelt wordt. Getrainde atleten zouden nooit last hebben van rugpijn omdat hun lichaam in evenwicht is maar is dat ook echt zo?

5 maanden geleden

Het beste antwoord

Buikspieren trainen om rugklachten te voorkomen?!
Heb je regelmatig lage rugklachten, dan is je waarschijnlijk verteld dat je je buikspieren moet trainen om het probleem op te lossen. Dit is echter een misverstand! Met de meeste buikspieroefeningen (zoals sit-ups en crunches) train je vooral de buitenste laag van je buik. Om rugklachten te voorkomen is vooral spierkracht van de dieper gelegen rompspieren nodig! Ook wel core-stability of rompstabiliteit genoemd.
Een ander nadeel van sit-ups en crunches is de buiging in de wervelkolom, waardoor de druk op de tussenwervelschijven toeneemt. Dit kan in sommige gevallen de rugklachten juist verergeren.
fremar
5 maanden geleden