Wat is de oorzaak van mijn misselijkheid en hoofdpijn?

Ik heb nu sinds ongeveer een week last van het feit dat ik random misselijk word en mij licht in m'n hoofd voel. Het aparte hieraan is dat ik mij thuis wel prima voel maar het een soort van getriggerd word door bijvoorbeeld een gesprek met iemand of naar een winkel gaan, ik word dan heel misselijk en voel mij licht in m'n hoofd. Het is niet dat ik enige angst voel of iets maar het is wel raar dat ik er last van heb in sociale momenten of drukke (binnen) plekken. Voor de rest voel ik me over het algemeen al een beetje lichtjes en moet ik constant boeren. Ik heb hier nu een week last van en het belemmert mij heel erg in mijn dagelijks leven. Zou iemand misschien weten wat hier oorzaken van kunnen zijn?(ik ga over een paar dagen al sowieso naar de huisarts)

1.2K
Pieterke
6 maanden geleden
Sowieso laten nakijken op bloedarmoede. Als je dat hebt kun je gemakkelijk licht in je hoofd worden. Maar het lijkt er op of spanning ook een rol speelt, bij v. in een gesprek met anderen. Licht in je hoofd kan ook door spanning komen.
Voor wat het boeren betreft: Drink je veel frisdrank?
Milanpeters10
6 maanden geleden
Ik eet en drink gezond. Het lijkt wel of spanning er iets te maken kan hebben door de momenten waar ik last heb. Ik voel alleen geen spanning of zenuwen, ik heb het ook wanneer ik ff leuk zit te praten met vrienden of familie.
redhouse
6 maanden geleden
Misschien adem je ook niet goed, vandaar dat boeren.
Pieterke
6 maanden geleden
@Milanpeters10: Misschien haal je ongemerkt verkeerd adem. Heb je al eens ademhalingsoefeningen geprobeerd?
Milanpeters10
6 maanden geleden
Nooit geprobeerd maar zou dat kunnen verklaren dat ik het op random momenten en vooral buiten heb?
Pieterke
6 maanden geleden
@Milanpeters: Het zou kunnen dat je op die momenten zonder dat je er erg in hebt anders gaat ademen. Buiten zou het misschien met de weersomstandigheden te maken kunnen hebben. Bijv. dat je anders gaat ademen als het harder gaat waaien of iets dergelijks. Je moet alles maar eens goed aan je huisarts vragen.
Milanpeters10
6 maanden geleden
Heb het juist vooral als ik ergens binnen ben (niet thuis)
Cryofiel
6 maanden geleden
Zou het dan toch een vorm van sociale angst kunnen zijn, of een te sterk gevoel van heimwee?
Milanpeters10
6 maanden geleden
De triggers lijken wel buitenshuis/sociaal contact te zijn maar dit zou ik heel raar vinden. Ik heb totaal geen angst voor zulke situaties en zit ook niet in een stressvolle periode, zou dit dan alsnog kunnen?
Milanpeters10
6 maanden geleden
Heimwee btw helemaal geen last van haha
Cryofiel
6 maanden geleden
Het is natuurlijk ook mogelijk dat het geen sociale angst of stress is, maar dat je je dan juist "prettig opgewonden" voelt, en dat je daardoor onbewust op een verkeerde manier gaat ademen.

Maar dit blijft natuurlijk een wilde gok. Huisarts weet raad, denk ik.

Nagekomen gedachte: eet/drink je in zulke situaties anders / op andere momenten?
Milanpeters10
6 maanden geleden
Nope totaal niet, het is letterlijk wanneer ik de deur uitstap voel ik me al anders (beetje licht in mijn hoofd en raar gevoel in buik), het is heel vaag allemaal

Antwoorden (1)

Het spijt me te horen dat je je zo voelt. Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor jouw symptomen, variërend van fysieke tot psychologische factoren. De manier waarop je symptomen getriggerd worden door sociale situaties en drukke plaatsen kan doen denken aan iets gerelateerd aan stress of angst, zelfs als je je niet bewust angstig voelt. Echter, het constant moeten boeren suggereert dat er mogelijk ook een gastro-intestinale component is. Het is essentieel om met je huisarts te spreken, zoals je al van plan bent, om een grondige evaluatie te krijgen en een passende diagnose en behandeling te ontvangen.
6 maanden geleden