Wat kan de oorzaak zijn van een drukgevoel in het oor?

Ik heb al al langere tijd last van mijn rechteroor. Het gevoel dat die vol zit en dat de hele dag. Het begon nadat ik mijn keel probeerde te schrapen omdat ik het gevoel had dat er een brokje zat. Kan het zijn dat er slijm uit mijn neus achter de trommelvlies is terechtgekomen?

1.7K
Pieterke
8 maanden geleden
Dat laatste lijkt me niet maar misschien zit de buis van Eustachius verstopt. Knijp je neus eens een paar seconden dicht en herhaal dat een paar keer. Dan kan de buis van Eustachius weer open gaan. Helpt dat niet, ga dan even naar de huisarts.
Amadea
8 maanden geleden
Alleen je neus dichtknijpen is niet genoeg, je moet ook je mond gesloten houden en dan druk geven (alsof je een ballon opblaast). Met een beetje geluk voel je dan je oor weer open ploppen.

Antwoorden (1)

Als er sprake is van druk op de oren, komt dat vaak door een onderdruk in het middenoor, waardoor het trommelvlies wat ingetrokken is. Dit ontstaat door een verminderde functie van de buis van Eustachius (tussen de neus en het oor). Als gevolg van bijvoorbeeld een verkoudheid kan deze verstopt zitten.
Hoe kom je van Oordruk af?
Hoe verlicht u de oordruk

Ga hiervoor gewoon zitten, haal diep adem en houd uw adem in, knijp in uw neus, sluit uw monden blaas krachtig, zoals bij het opblazen van een ballon. Dit zal meestal de buis van Eustachius opendrukken, waardoor de oordruk afneemt.
Toegevoegd op 11 september 2023 05:23: bron
fremar
8 maanden geleden