Is de huisarts in staat om ernstige zaken uit te sluiten bij een buikonderzoek?

Met buikklachten bij de huisarts geweest en deze heeft goed gevoeld, geklopt en geluisterd.
De buikklachten bestaan uit een regelmatig zeer opgeblazen gevoel in de rechterbovenbuik.
Colonscopieen krijg ik om de 5 jaar.
Is de huisarts in staat om ernstige zaken redelijk uit te sluiten met een buikonderzoek?

1.5K
ronron1212
een jaar geleden
Ja daar is de huisarts toe instaat daarom is het ook een arts.
TurfGraver
een jaar geleden
De meeste huisartsen vast wel.
En anders verwijzen ze wel door.
tinus1969
een jaar geleden
Ik mis een bloedonderzoek naar ontstekingswaardes (Crohn). Overigens lijkt de kans daarop niet groot. Opgeblazen buik is vaak het gevolg van FODMAPs.
tinus1969
een jaar geleden
Waarom krijg je regelmatig colonoscopieen als ik vragen mag?
Rondewit
een jaar geleden
Scopieen krijg ik omdat er jaren geleden een klein poliepje was gevonden. Dus dan is de procedure om de 5 jaar weer even kijken. Bloed is onderzocht op alat, CRP en nierfunctie
SimonV
een jaar geleden
Een zeer opgeblazen gevoel in de buik komt regelmatig bij veel mensen voor. Als er niet meer aanwijzingen zijn, kan de huisarts moeilijk iedereen met deze klacht doorsturen.
tinus1969
een jaar geleden
Zoals gezegd, kijk eens bij diëten met minder FODMAPs, https://www.martiniziekenhuis.nl/fodmap
SimonV
een jaar geleden
Huisarts heeft dus PDS vastgesteld. 11% van de Nederlanders heeft hier last van.

Geef als eerste antwoord