Slechthorendheid wordt over het algemeen uitgedrukt in dB HL (decibel hearing loss). Hieronder zie je hoe dB samenhangt met het gehoor en slechthorendheid.

0 – 30 dB verlies: normaal gehoor tot licht slechthorend. Men hoort bijna alles of heeft moeite met het verstaan van gefluister.
31 – 60 dB verlies: matig slechthorend. Men verstaat alleen met een hoortoestel pas echt goed wat er gezegd wordt in een gesprek met minstens vier personen.
61 – 90 dB verlies: ernstig slechthorend. Alleen met een hoortoestel verstaat men wat er gezegd wordt in een gesprek met één persoon.
> 90 dB verlies: zeer ernstig slechthorend tot doof. Ook met een hoortoestel in kan men nauwelijks meer geluiden horen. Er wordt ook nauwelijks meer verstaan wat er gezegd wordt in een gesprek met één persoon.
fremar
een jaar geleden
Het verschil tussen ‘slechthorendheid’ en ‘doofheid’ kan het beste gekarakteriseerd worden aan de hand van de mogelijkheden om te communiceren in gesproken taal. Slechthorenden kunnen dit (na geluidversterking), al dan niet met ondersteuning van het lipbeeld of van gebaren. Doven kost dit daarentegen de grootste moeite. Zij kiezen meestal voor het gebruik van gebaren (als aanvulling) of van Nederlandse Gebarentaal (zonder te spreken)
een jaar geleden