Is een dikker geworden buik opgeblazen buik of vet?

Hoi, ik ben een meisje van 16 jaar en heb sinds een paar maanden last van een ‘dikkere’ buik. Ik weeg niet veel (43kg, 155cm) maar toch heb ik een best aanwezige buik in verhouding met de rest van mn lichaam. Ik sport 3x per week (krachttraining) en ben bezig met aankomen, maar voorheen toen ik minder woog had ik ook al een buikje. Dit vind ik raar, want vorig jaar toen ik hetzelfde gewicht had als nu was mn buik een stuk platter. Ik heb ook last van darmproblemen en soms moeite met de ontlasting. Als ik sochtends wakker word heb ik al een buikje en het ziet er uit alsof is zwanger ben of er een ballon in mn buik zit. Is dit een opgeblazen buik of is het opeens vet geworden? Ik eet verder goed gevarieerd en zeker genoeg. Ook kan ik nauwelijks vet vastpakken op mn lichaam.

een jaar geleden
2.1K
Ritsuka
een jaar geleden
Ga eens naar de huisarts voor je darmproblemen
Ritsuka
een jaar geleden
Is je bekken naar voren gekanteld? Dan steekt je buik meer uit

Antwoorden (1)

Maar is je voedingspatroon ook evenwichtig? Goed om je daar een in te verdiepen en naar je lichaam luisteren. Zorgen voor langzame koolhydraten en voldoende eiwit, oplosbare vezels en vet. Voorzichtig met tarwe. Voor je stoelgang kan psyllium goed werken. Een orthomoleculair therapeut zou je kunnen ondersteunen met bepaalde middelen en door naar je voedingspatroon en darmflora te kijken.
Een bmi-meter zegt niet alles maar niks mis met je gewicht. Weet niet waarom je zou moeten aankomen.
Verder zou ik uitkijken met al dat trainen in de sportschool. Zijn vaak niet echt natuurlijke bewegingen en je bent ook nog jong. Misschien afwisselen met iets van yoga. Dat kan helpen om je hormonen in balans te krijgen. Dat trainen kan ook zorgen voor extra spanning in je buikgebied.
Als je in verband met het sporten misschien ook bepaalde shakes of drankjes neemt. Zitten vaak kunstmatige zoetstoffen en andere zooi in. Denk wel aan stoffen als magnesium.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Gwynnho
een jaar geleden
Mijn voedingspatroon is verder goed. Ik moet aankomen omdat ik bezig ben met spiermassa ontwikkelen en ik loop bij de kinderarts waar ik nog van moet aankomen. Ik ben ook al een tijd niet meer ongesteld en mn lichaam heeft simpelweg meer kilo’s nodig. Ik gebruik geen sport supplementen, shakes of dergelijke. Sporten is verder ook prima en loop bij een sport fysio die alles goed in de gaten houdt. Dus ik ben radeloos
Cryofiel
een jaar geleden
Goed bezig! Supplementen zijn nergens voor nodig (ze zijn hooguit een verdienmodel voor de industrie, en voor behandelaars die nodeloos supplementen aanraden). Orthomoleculair therapeuten werken hooguit psychologisch. Ze zijn er namelijk nog nooit in geslaagd te laten zien dat hun behandelingen werken. Sterker nog, zelfs de theorieën waarop hun behandelingen zijn gebaseerd, zijn puur dat: theorieën, zonder verbinding met de realiteit. Wat supplementen betreft: die kunnen soms wel degelijk nuttig zijn. Met de nadruk op: soms. Supplementen zijn nuttig voor het aanvullen van tekorten. Maar: alleen dan. Dus alleen als je echt tekorten hebt. En zelfs dan: slik slechts zoveel dat je tekorten worden opgeheven, en niet meer dan dat. Onthoud dat het aanvullen van een niet-bestaand tekort behoorlijk schadelijk kan zijn voor je gezondheid.