Geeft gist buikkramp?

Gisteren heb ik zelf croissantjes gemaakt met heel veel gist. Twee pakjes, het rook erg zwaar naar gist. Ik heb ook van dat deeg gesnoept. De nacht/dag daarop had ik kramp in mijn maag en een constant gevoel van heel vol zitten. Kan dit een link hebben, kan gist in je maag gaan "gisten"?
Het deeg was overigens vegan en bestond alleen uit vegan roomboter, bloem, gist, water en zout.

1.6K
Ritsuka
2 jaar geleden
Je hebt rauw deeg gegeten? Vind je het gek dat je ziek bent
tinus1969
2 jaar geleden
Wat zat er in die vegan roomboter? Roomboter is per definitie toch melkvet?
TurfGraver
2 jaar geleden
@tinus1969:
Plantaardige Oliën (Zonnebloem, Kokos, Raapzaad), Water, Bereiding Van Tuinbonen, Emulgator (Zonnebloemlecithine), Aroma'S, Vitamines (D2, B1, B2, B6, B12, Foliumzuur), Kleurstof (Bèta-Caroteen).
tinus1969
2 jaar geleden
@Turfgraver, dat noem ik margarine
TurfGraver
2 jaar geleden
@tinus1969, zei noemen het een alternatief voor room boter.

Antwoorden (1)

Gist kan een reactie veroorzaken in de buik van sommige mensen, maar het is niet bekend of het kan leiden tot buikkramp. Sommige mensen zijn gevoeliger voor gist dan anderen, dus het kan variëren van persoon tot persoon.
Daarnaast kan gist ook een allergische reactie veroorzaken. Heb je vaak last van buikkrampen na het eten van gist-houdende producten? Laat dit dan even controleren door je huisarts.
2 jaar geleden
Hannahjim
2 jaar geleden
Maar kan het ook 'doorgisten' in je maag?