Waarom nemen sommige mensen geen vitamine D (meer) op uit zonlicht, maar moeten ze pilletjes slikken?

Zelf kom ik ruim voldoende in de zon en slikte ik nog 5x meer vitamine D dan aanbevolen. Toch scoorde ik erg laag!! Hoe kan dat? (Actieve dame 51 jaar)

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.7K
Pieterke
2 jaar geleden
Slik je misschien cholesterolverlagers? Die kunnen ervoor zorgen dat je vit. D slecht opneemt.
Zoveel vit. D innemen kan trouwens zeer schadelijk zijn voor bijv. je nieren.
Het lijkt mij dat je beter je huisarts kunt raadplegen.
Inekez1
2 jaar geleden
Te veel vitamine D is inderdaad niet goed! Dat kan leiden tot blijvende en ernstige schade aan organen (o.a. je nieren). Laat niet alleen testen op de 'gewone' vitamine D maar ook op de zogenaamde 'actieve vit D'. Er zijn 2 soorten. Vaak wordt maar op 1 soort getest en als die te laag is, worden supplementen voorgeschreven. Maar als de andere soort al te hoog was, dan werkt het supplement averechts! Dit schijnt o.a. voor te komen bij mensen met de ziekte van Lyme. Dus laat je ook eens testen op Lyme en zoek een arts die verstand heeft van die ziekte. De gemiddelde huisarts heeft in Nederland te weinig kennis van Lyme. Mogelijk zijn er nog andere onderliggende ziektes die vergelijkbare verstorende effecten hebben op het vitamine D niveau. Ik ken meerdere mensen bij wie Lyme en vit D een problematische combinatie is.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Voor de opname van vitamine D is onder andere magnesium belangrijk en ook andere voedingsstoffen.
Cryofiel
een jaar geleden
Calcium is belangrijker dan magnesium. Magnesium remt de opname van calcium, dus magnesium zal eerder een negatief effect hebben.

Antwoorden (2)

Mensen met een donkere huidskleur maken minder vitamine D aan doordat de zon de huid minder doordringt. Mensen met een donkere huid komen van oorsprong iit zonnige gebieden en de huid is de bescherming tegen verbranding en overhitting.

Vit D aanmaken en opnemen is een proces wat samenhangt met verschillende vitamine en mineralen. K2 zorgt er voor dat D makkelijk word opgenomen. Je kunt dus 100x zoveel innemen als wat is aanbevolen maar als je dan een stof neemt die je lichaam moet omzetten in D en je heb niet de juiste hoeveelheden van de hulpstoffen om dit te doen dan gaat je lichaam het nooit opnemen en is je tabletje zinloos.

Mensen denken dat alle pillen hetzelfde zijn maar dat is niet zo. Je heb stoffen die omgezet worden in het lichaam en je he stoffen die direct opgenomen kunnen worden , die al omgezet zijn in de pil zeg maar.

Daarbij heb je dus allerlei hulpstoffen die dat proces ondersteunen en soms zelfs noodzakelijk zijn. Als deze stoffen niet of te weinig aanwezig zijn dan neemt je lichaam biets op.

Voorbeeld: in je maag word een stofje aangemaakt dat er voor zorgt dat je vit B12 kunt opnemen. De intrinsieke factor genoemd. Als je een maag verkleining /gastric bypas heb gehad dan word die te weinig aangemaakt en kunnen je darmen het niet meer goed opnemen. Ook omeprazol, pantoprazol, esomeprazol, zantac en anderen maag tabletten zorgen er voor dat de intrinsieke factor geremd is.

Je kunt dus dan wel als een gek B12 gaan nemen in tablet vorm maar dan nog houd je een tekort want je darm mist de stof om het op te nemen. Dus is een kauwtablet bijv beter dan word het opgenomen via de mondslijmvliezen of een injectie.
2 jaar geleden
Allerlei factoren. Zo is magnesium belangrijk voor de aanmaak van vitamine D. Ook is verzadigd vet belangrijk voor het transport ervan. En allerlei stoffen in je lichaam die samenwerken.
Blootstelling van je borstgebied aan de zon werkt ook beter dan bij armen en benen.
Door het dragen van een zonnebril krijgt je lichaam ook geen seintje om vitamine D aan te maken. Sowieso mis je dan het gunstige effect van het licht zelf.
De opname van vitamine D kan ook verminderd zijn door allerlei factoren, zoals slechte darmflora, lekkende darm, medicijngebruik en zware metalen.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Vitamine D wordt aangemaakt in de huid onder invloed van zonlicht. Het wel of niet dragen van een zonnebril heeft daar niets mee te maken. Vitamine D wordt ook opgenomen uit de voeding. Ook daarop heeft het dragen van een zonnebril geen invloed. Dat blootstelling van je borstgebied aan de zon beter zou werken dan armen en benen is ook al onzin. Het gaat om het huidoppervlak en om de al aanwezige pigmentering van de huid. Het voordeel van het borstgebied boven armen en benen is dat het meer oppervlak heeft, en dat het over het algemeen minder is gepigmenteerd - juist vanwege een gemiddeld lagere blootstelling aan de zon. Maar de rug werkt bijvoorbeeld net zo goed, om dezelfde reden. Kortom, een misleidend antwoord dat volkomen terecht twee minnen heeft gekregen.