Last van mijn ledematen, branderig slapend en tintelend gevoel, wat kan ik doen?

Al bij HA geweest, bloed onderzoek gehad niks uit gekomen.

Vitamine d tekort maar dat slik ik ju al paar maanden en geen verbetering.
Zijn er mensen die hetzelfde hebben en mij tips kunnen geven?
Dank jullie wel

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik zou een doorverwijzing vragen naar een neuroloog.
Het zou (poly)neuropathie kunnen zijn.
Rieneke1
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
1 van de zaken die bij polyneuropathie staat (https://www.spierziekten.nl/overzicht/polyneuropathie/oorzaken-en-verschijnselen/) zijn de mogelijke oorzaken (zie punt 2 van de mogelijke oorzaken):
Polyneuropathieën die ontstaan door tekort aan bepaalde stoffen. Deze polyneuropathieën komen in Nederland weinig voor. Vaak gaat het om een vitaminegebrek. Het is dus aannemelijk dat eerst vitaminetekorten uitgesloten moeten worden. Als dit inderdaad zo is, is neuropathie een symptoom en niet de daadwerkelijke klacht. Daarom bij dit soort dingen behoren altijd eerst vitamine waardes gecontroleerd te worden. Voor je het weet, ben je een symptoom aan het behandelen met zware middelen ipv dat de oorzaak aangepakt kan worden met relatief (zeer) lichte behandelingen.
Rieneke1
2 jaar geleden
@Thecis , ik heb zelf polyneuropathie, en ik kan je verzekeren dat neurologen niet meteen met zwaar geschut aan de gang gaan, integendeel. Ook een neuroloog probeert uiteraard allereerst de oorzaak te achterhalen. Ik vond het zelf heel prettig in handen van een specialist te zijn.
Thecis
2 jaar geleden
@Rieneke
Goed om te horen. Helaas heb ik meerdere verhalen gehoord van mensen met vitaminetekorten die wél zwaar geschut hebben gehad (tot aan antipsychotica aan toe) omdat hun depressies / angsten niet weg gingen. Het protocol schrijft namelijk voor dat als je depressief bent en praten niet helpt, dat je dan overstapt op antidepressieva en desnoods sterker. Het protocol schrijft niet voor dat he vitamines checkt.
De opmerking over het zware geschut is dus niet voor mensen zoals jij, maar wel voor mensen die iets relatief simpel hebben en door een gebrek is het medisch protocol op totaal de verkeerde plek kunnen uitkomen.
Rieneke1
2 jaar geleden
@ Thecis, maar we hebben het hier niet over psychische klachten, maar over lichamelijke klachten die iedereen met neuropathie zal herkennen. Je kan niet het een op het ander projecteren.
Thecis
2 jaar geleden
@Rieneke1
Je hebt gelijk dat we het hier niet over psychische klachten hebben. Echter mis je mijn punt wel volkomen. Mijn uitleg was ter illustratie.
Vitamine tekorten hebben een heleboel symptomen. Veel lichamelijke klachten ook zoals de klachten die de vraagsteller beschrijft. Vaak gaat het ook gepaard met andere klachten nog, maar daar nog niet over gesproken (maar daarmee kan je er niet van uitgaan dat ze er niet zijn).
Bij neuropathie wordt ook aangegeven dat 1 van de oorzaken een vitaminegebrek kan zijn. De vraagsteller geeft daarbij ook aan dat een vitaminegebrek geconstateerd is, maar dat behandeling niet werkt.
1 en 1 optellen wil hierbij zeggen dat er dus een vitamine tekort is, en wellicht dat deze niet goed behandeld is door het protocol dat in NL gehanteerd wordt. Ik heb het al vaak gezien dat mensen hiervoor de verkeerde behandeling krijgen. Met alle gevolgen van dien (en 1 van de gevolgen heb ik hierbij dus beschreven).
Thecis
2 jaar geleden
Dat wil niet zeggen dat ik nu dus aan het projecteren ben. Verre van. Ik waarschuw iemand dat er ook andere oorzaken kunnen zijn die veel gemakkelijker te behandelen zijn dat bijv neuropathie.
De eerste zin bij de 2e alinea was dan ook "het is dus aannemelijk dat eerst vitaminetekorten uitgesloten moeten worden". Geenzins ondermijn ik de realiteit dat neuropathie bestaat of betwist ik dat er bij jou een juiste diagnose gesteld is (dat kan ik ook niet, ik ken de casus niet, noch de analyses en anamneses die hierbij uitgevoerd zijn). Ik weet wél dat alvorens je naar een diagnose gaat (welke dan ook) je goed een root cause analyse uitgevoerd moet hebben én dat veel mensen (ook doktoren) een protocol als heilig bestempelen. Iets wat zeer eng is omdat dit voor veel mensen ook betekend dat men niet meer hoeft na te denken (ben ik helaas ook teveel tegen gekomen). Vandaar dat ik hier mijn aanvulling geef voor een andere insteek. Ook mijn insteek is niet heilig, maar wellicht wel waardevol.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Mijn vitaminen zijn al gecheckt, vitamine d iets te laag en b12 aan de hoge kant neem nu 2 mnd vitamine d maar nog geen verbetering
Thecis
2 jaar geleden
@Bibo
Goed dat dat goed uitgezocht is, om tot een goede diagnose te komen is het uitsluiten van zaken net zo belangrijk als het bevestigen van andere zaken.
Dit kan heel ingewikkeld zijn, maar ook redelijk simpel

Als het ingewikkeld is, zijn er tal van mogelijkheden, tot aan neurologische schade. Maar voor de meesten is dat onwaarschijnlijk.

Vitamine tekort is meer voor de hand liggend. De huisartsen in Nederland hanteren de regels van het Nederlands Huisartsen Genootschap (de NHG) en diens standaarden die door de Nederlandse overheid worden voorgeschreven. Echter, in vergelijking met het buitenland zijn de meeste vitaminewaardes zeer laag in NL ivm het buitenland. Vitamine D bijvoorbeeld is de streefwaarde in NL ca 30 nmol/L. In omliggende landen wordt minstens 50 nmol/L gehanteerd. Maar er gaan ook stemmen op dat vit D tussen de 75 en 200 nmol/L moet zitten (link 1). In het buitenland wordt de streefwaarde van 30 nmol/L dus als een vitamine D tekort gezien!

Hetzelfde geldt voor vitamine B12. Vroeger gold een ondergrens van 59 pmol/L. Dat hebben ze inmiddels opgehoogd tot 150 pmol/L (link 2). Dat is een goede eerste stap, maar het behandelplan (eerst wekelijks een injectie, daarna 1x per 3 maanden) wordt door veel specialisten als vééls te weinig gezien (daar wordt 2x per week geadviseerd voor minstens 1 jaar).
Daarbij zegt het serumgehalte B12 bij mensen met een tekort vrij weinig, dit omdat vermoedt wordt dat B12 bij mensen met een deficiëntie op een andere manier gebruikt wordt dan normaal. In 2022 wordt er een groot symposium gehouden waarbij een heel aantal specialisten de NHG-standaard wil laten aanpassen om de nieuwe inzichten ook (eindelijk) in Nederland te gaan gebruiken.
https://b12-institute.nl/

Ik zou dus sowieso kijken of je wel voldoende vitamine D binnen krijgt (soms is een dosis nodig van 50.000 eenheden, 2x per week nodig om vit D op peil te houden, uiteraard in overleg met de huisarts).
Ik zou ook inzicht vragen in de B12 waardes. Tekorten in Vitamine D en B12 geven vergelijkbare klachten (en gaan ook vaak samen). Ik zou dit zeker laten uitsluiten. Hanteer hierbij ook de nieuwe waardes ipv de waardes die door de NHG worden weer gegeven. Dit kan zeker bij klachten helpen.