Nee, het griepvirus kan in elk land toeslaan. Wereldwijd wordt jaarlijks 5 tot 10 procent van de populatie geïnfecteerd met influenza.

Het is onmogelijk om te weten wanneer een griepvirus voor het eerst mensen heeft besmet of wanneer de eerste grieppandemie plaatsvond. Mogelijk vond de eerste griepepidemie plaats rond 6000 voor Christus in China, en mogelijke beschrijvingen van griep bestaan in Griekse geschriften uit de 5e eeuw voor Christus.

Op het kaartje staan seizoensgebonden risicogebieden voor griep: november-april (blauw), april-november (rood) en het hele jaar door (geel).
.
Er kunnen wel inheemse stammen zonder griep bestaan, als deze geen of weinig contact hebben met de buitenwereld. Zo kreeg een Amazonestam die in 2014 vrijwillig contact opnam met wetenschappers voor het eerst griep.
SimonV