Kan een botbreuk genezen zonder gips?

Ik heb misschien een gebroken bot in de knokkel in mijn pink. Ik heb al 2 keer gips gehad, ik heb echt geen zin in een derde keer. Ik heb vakantie dus ik kan mijn pink goed laten rusten, ik vraag me af of het mogelijk is dat een breuk kan genezen zonder gips.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
22.8K
Amadea
3 jaar geleden
Met een spalk, ja. Maar niet vanzelf.

Antwoorden (1)

Gips wordt gebruikt om het betreffende bot te fixeren. Want als het bot niet goed gezet én gefixeerd wordt, kan het niet goed genezen.
Soms is het niet mogelijk om te gipsen, bijvoorbeeld bij vingers of tenen. Dat wordt het vaak gespalkt tegen een andere vinger / teen aan.

In het geval van een hand (wat je aan geeft, de knokkel) zal je vaak gegipst worden (zoals al eerder gedaan is) omdat dat de beste manier is om te fixeren zodat de breuk goed kan helen. Het kan zonder, maar de kans dat je het dan beweegt (gedurende de komende 6 weken) is erg groot. Niet laten gipsen kan als gevolg hebben dat je vergroeiingen krijgt, ofwel, dat de breuk niet goed heelt.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Om dat concreet te maken: Als het verkeerd heelt, zit er bv een bocht in je vinger. Dan moet het bot opnieuw gebroken worden door de chirurg -als dat nog kan.