Ik heb sinds ongeveer een jaar gekke, rode vlekken op mijn benen. Wat is dit en wat kan ik eraan doen?

Het is vooral na het sporten, lang staan en douchen. Het jeuk ook super erg. Weet iemand wat dit is en wat ik er aan kan doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
28.1K
Pieterke
3 jaar geleden
Wat zegt de huisarts hierover?
SentWierda
3 jaar geleden
Dit lijkt reden genoeg om naar de huisarts te gaan.
Voor een zinnig antwoord op GoeieVraag kan evt. medicijngebruik vermeldenswaard zijn; dit kan met de rode vlekken te maken hebben. En ook of je behalve last van jeuk ook last hebt van bijv. met vocht gevulde blaasjes, koorts, hoofdpijn, gevoel van malaise, gewrichtsklachten.
tinus1969
3 jaar geleden
Zou een vorm van eczeem kunnen zijn. Echt iets voor de huisarts.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik heb het ook, de dokter zij tegen mij dat het komt door het lange rechtstaan of bewegen waardoor er meer bloed naar toe gaat. Niets om je zorgen over te maken!

Antwoorden (2)

Te lang en te warm douchen is niet goed voor de huid. Te veel en te vaak zeep gebruiken evenmin. Het tast je beschermende vetlaagje op de huid aan.
De roodheid/jeuk is warmte-uitslag. Milliaria
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Jeuk na het douchen kan verschillende oorzaken hebben.

1. Uitdroging van de huid. Door het warme water lost de beschermde vetlaag van de huid op. Doordat de huid nog erg warm is na douchen verdampt er veel water uit de opperhuid. Dat wordt normaal voorkomen door de vetlaag. Bij gebruik van een ontvetter is de huid niet warm, en verdampt dan ook niet veel vocht. Gebruik tijdens het douchen een milde douchegel. Na het douchen een goede bodylotion of olie gebruiken scheelt ook al veel.

2. Bij bepaalde vormen van netelroos (urticaria) kan jeuk en roodheid van de huid ontstaan door contact met water. Dat hoeft dan niet per se warm water te zijn.

3. Polycytemia vera (PV) is een ziekte waarbij er teveel rode bloedcellen in het bloed zijn. Patiënten met een PV hebben vaak hevige jeuk na het douchen. Meestal zijn er dan ook andere symptomen zoals hoofdpijn of moeite met scherp zien, en – heel opvallend – soms ernstige pijn in de voeten of vingers, waarbij dan een rood-blauwe verkleuring is te zien.