Wat kan ik doen tegen hoofdpijn tijdens het drinken van alcohol?

De afgelopen keren dat ik borrelde met een drankje kreeg ik die avond nog enorme hoofdpijn. Ik drink enorm veel water tussen de drankjes in de hoop dat de hoofdpijn weg gaan maar het wordt alleen maar erger. De volgende ochtend is de hoofdpijn veel minder (tenzij ik heel veel heb gedronken, gewoon een normale kater dan). Zijn hier oplossingen voor? Want het maakt borrelen steeds minder leuk.

Toevoeging: de laatste keer was het zo erg dat het begon te lijken op een migraine (ook enorm misselijk en gevoelig voor licht).

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
11.1K
crispy
3 jaar geleden
Ben je wellicht overgevoelig voor andere dingen die je eet tijdens dat borrelen? Bijvoorbeeld blauwe kaas of borrelnootjes of zo?
Ik zou dat eens uittesten.

Antwoorden (1)

Er zijn veel redenen waarom je tijdens het drinken hoofdpijn kunt krijgen:

• Alcohol heeft een vochtafdrijvend effect, de urineproductie neemt toe en het lichaam geraakt uitgedroogd. Door de verlaagde vloeistofdruk in de hersenen kan hoofdpijn ontstaan.
• Door de afbraak van alcohol in de lever komt een giftige stof vrij (aceetaldehyde), die op zijn beurt moet afgebroken worden. Deze giftige stof kan hoofdpijn in de hand werken.
• Alcoholhoudende dranken bevatten in meer of mindere mate zogenaamde 'foezelalcoholen' (een bijproduct dat ontstaat tijdens de bereiding van de drank). Deze 'foezelalcoholen' zijn licht giftig en kunnen aanleiding geven tot hoofdpijn
• Alcohol heeft een vaatverwijdende werking. Het uitzetten van de bloedvaten in en rond de schedel kan bij veel mensen hoofdpijn veroorzaken. De hoofdpijn kan ook veroorzaakt worden door het terug vernauwen van de bloedvaten, wanneer de invloed van alcohol afneemt.

"Borrelen" kan ook zonder drank leuk zijn. Het is in ieder geval prettig voor je lichamelijke gezondheid.
Het enige wat je kunt doen is dus: niet drinken.
Wat migraine betreft: migraine kent vele mogelijke uitlokkers (zoals slaaptekort, stress en bepaalde voedingswaren). Dikwijls blijkt ook alcohol een uitlokker te zijn bij mensen die gevoelig zijn voor migraine. Vooral rode wijn (mogelijk omdat deze veel tannine bevat), maar ook andere alcoholische dranken kunnen een aanval uitlokken.
Toegevoegd op 28 november 2020 10:43: tekst
SimonV