Is het mogelijk dat je sommige dingen wel en niet kunt ruiken?

mijn moeder heeft een zeer slechte neus, zij kan bijna niets ruiken maar sommige dingen ruikt ze (lijkt wel) beter dan normaal zoals bv een bloembed met rozen om de hoek van de straat, terwijl andere zij dingen vlak voor haar bijvoorbeeld niet kan ruiken. hoe zit dit ? om te verduidelijken - ik ken ook iemand die alleen hoge en lage tonen van muziek kan horen de midden tonen hoort hij niet, dit komt door overmatig gebruik van walkmans op de hoogste (en ook opgevoerde) standen in combinatie met gabber house muziek jaren geleden. kan zoiets ook voorkomen op het gebied van geur, zodat bepaalde dingen je kan en andere niet kan ruiken ? of had mijn moeder toen gewoon een helder moment van ruiken ?

Amadea
3 jaar geleden
Hoe zeker weet jij dat zij het róók en niet de geur in haar gedachten kreeg door het zién van de rozen?
SingingCoyote13
3 jaar geleden
nou het waren rozen in een bloembak om de hoek van een straat waaromheen we nog niet gelopen waren toen ze zei dat ze rozen ruikte. een paar meter van de hoekom af.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Misschien denkt zij dat het niet ruikt maar ze ruikt het wel hoor. Het kan iets met de hersenen zijn.
- Gustavo Woltmann
HannekeJanssen
3 jaar geleden
Het kan zijn dat ze wist dat de bakken er stonden, en dat ze ze daarom rook. Het kan ook zijn dat de rozen heel sterk roken, en dat ze ze daarom beter rook dan iets anders. sommige mensen hebben inderdaad niet zo'n goed reuk, ze ruiken minder dan anderen...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Reuk is een heel complex zintuig. Reuk wordt waargenomen op basis van genen, chemische reacties, zenuwen/zenuwoverdracht en hersenen. Het is heel goed mogelijk dat je het ene wel ruikt en het andere niet. Zoek maar eens op in Google. Liefst betrouwbare sites.

Antwoorden (1)

Het ruiken is iets heel anders dan horen.
Ruiken heeft ook heel veel te maken met het herkennen van de geuren. Mensen die veel verschillende geuren herkennen zullen over het algemeen ook veel beter ruiken.
Je kan er zelfs op trainen.
Door mijn jarenlange werk op een (bio)chemisch laboratorium heb ik altijd tussen de chemicaliën gezeten. Als je potjes open maakte was je erop getraind om meteen de stof te herkennen.
Er zijn echter ook mensen die door b.v. een hersenschudding ineens niet goed meer kunnen ruiken en zelfs proeven. Ook mensen met chemokuren raken reuk en smaak kwijt.
Het opbouwen van reuk is dus vooral een kwestie van training. Het kwijtraken van geur is een kwestie van "afbouw" in de hersenen.