Mijn ijzerwaarde is 48 en foliumzuur is 5.0. Is dat voldoende?

Ik ben een vrouw van 20. Mijn ijzerwaarde is 48 en foliumzuur is 5.0. Is dat voldoende? De dokter zei er niets over maar ik merk wel dat ik vage symptomen heb van een ijzertekort: duizelig, moe bij het wakker worden, angstig, ziek gevoel.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K
Pieterke
3 jaar geleden
Neem even opnieuw contact op met je huisarts en vertel hem dat je je nog steeds niet goed voelt. En vraag om een duidelijk antwoord. Je moet gewoon doorvragen. Maak desnoods een dubbele afspraak zodat je wat meer tijd krijgt om vragen te stellen.
tinus1969
3 jaar geleden
Wat is er nog meer getest; en wat zijn je klachten precies?
Griffin
3 jaar geleden
Voor vrouwen is het normaal om tussen de 10 en 25 micromol per liter ijzer in het bloed te hebben, als jouw 48 als micromol is uitgedrukt dan heb je bijna 2x zoveel in je bloed/lever dan noodzakelijk en neigt het een beetje naar hemochromatose...
https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/hemochromatose/
tinus1969
3 jaar geleden
@Griffin, dat klopt als die 48 idd slaat op 'totaal ijzer', maar dat wordt zelden gemeten. Als het getal slaat op ferritine, dan is het normaal.

Antwoorden (1)

Voor een vrouw is de normaalwaarde van ijzer 10 - 25 mmol/L (millimol per liter)
Foliumzuur moet normaal hoger zijn van 2,7 nmol/l (nanomol per liter)
De ijzerwaarden zijn meestal niet zo betrouwbaar en worden vaak bepaald als ferritine.
Vermoeidheid wordt vaak gerelateerd aan een te lage Hb (hemoglobine) 7,5 - 10 mmol/l
Als je klachten houdt ga je naar de huisarts.