Hoe kan een boer pijn uitstralen naar het oor?

Heb sinds een aantal weken als ik een boer laat ik dit op de 1 of andere manier als pijnlijk ervaar aan mijn oor. Het lijk aan de binnenkant van het oor te zitten. Het is niet tijdens de boer maar direct erna. Heel vreemd. Voelt een beetje als een branderig gevoel.

Dit is eigenlijk begonnen kort nadat ik een huidinfectie op mn wang had. Weet niet wat het is geweest mogelijk na scheren ontstoken geraken. Het begon met jeuk daarna branderig gevoel op de plek en later kwam er ook een korstje op. DIt is inmiddels weg, wel een kleine littekening nog.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
21.6K

Antwoorden (1)

Het kan veroorzaakt worden door de buis van Eustachius. Deze zorgt ervoor, dat de druk aan weerszijden van het trommelvlies gelijk blijft. Je merkt dat b.v. ook als een vliegtuig gaat landen en je gehoor valt even weg. Door te gapen wordt de druk in je middenoor weer normaal. Met een boer krijgt je mond even een hoge druk. Als de buis van Eustachius enigszins is aangetast door een ontsteking of verkoudheid kan hij wat minder goed functioneren.Uiteindelijk zat dat wel weer goed komen.
In de afbeelding is de buis van Eustachius nr 12.
De pijn ontstaat waarschijnlijk door een iets te hoge druk aan de binnenkant bij je trommelvlies. Door het minder functioneren van de buis van Eustachius wordt de druk wat langzamer opgebouwd en neemt ook weer wat langzamer af.
Toegevoegd op 19 februari 2020 22:02: tekst