Mijn dementerende buurvrouw van 84 kan niet meer uit haar fauteuil komen. Weet iemand een oplossing?

Vanmiddag heb ik haar moeten helpen met uit de fauteuil komen. Ik heb daarna een paar kussens op haar stoel gelegd om opstaan te vergemakkelijken maar dat hielp ook niet. Ze zegt dat ze geen geld heeft voor bijv. een sta-op-stoel. Ik help haar bijna dagelijks met wat dingetjes maar ik ben natuurlijk niet altijd in staat elke keer als zij op moet staan naar haar toe te gaan. Ze heeft wel thuiszorg maar die komt maar 2x per dag. Ik heb op internet gezien dat er kussens te koop zijn om je zitting te verhogen maar die moeten onder de losse kussens van de stoel worden geschoven en haar fauteuil heeft geen los zitkussen. En bovendien ben ik bang dat dat ook niet helpt omdat het vanmiddag met die kussens ook niet hielp. Dus als iemand een oplossing heeft graag. (Ze zou eigenlijk niet meer thuis kunnen wonen maar weigert naar een verpleeghuis te gaan). Alvast bedankt.

2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Er bestaan sta-op-kussens via de thuiszorgwinkels. Ik weet niet of iemand gelijk gelanceerd wordt, dan is het middel erger dan de kwaal.
Deze zijn erg prijzig. Maar soms zijn de kosten voor de zorgverzekeraar als het hulpmiddel via de huisarts wordt aangevraagd. Het wordt dan geen koop maar huur.
https://www.winkelmetzorg.nl/a-41239700/sta-op-kussens/upeasy-standaard-sta-op-hulp-voor-het-gemakkelijker-opstaan-pr30357/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel fijn dat je haar helpt maar de ervaring leert dat dit meer een zaak wordt voor familie en anders thuiszorg. Wij hadden ook een sta op stoel gekocht voor onze moeder maar toen wist ze er niet meer mee om te gaan... Weigeren, jaaa maar hoe lang kun je 'helpen'
Pieterke
4 jaar geleden
Dank je Wayan en JoanDarc.
Ivana
4 jaar geleden
Er zijn grenzen aan het alleen wonen voor ouderen. Trek aan de bel, of aan alle bellen die je kunt bedenken, Huisarts, familie van de vrouw enz. Je meldt haar aan via de daarvoor geëigende kanalen en overtuigt haar van de noodzaak van de overplaatsing naar een verzorgingstehuis. Uiteindelijk, als ze er eenmaal is, zal ze blij zijn met haar nieuwe veilige plaats. (Ervaring!)
Pieterke
4 jaar geleden
@Ivana, bedankt voor je reactie. Daar zijn we (familie en de huisarts en ik) al een paar jaar mee bezig. De huisarts heeft haar zelfs vanmiddag (voor dat e.e.a. gebeurde) nog voor de zoveelste keer trachten te overtuigen naar een verpleeghuis te gaan. Ze weigert pertinent en aangezien ze tot nu toe geen gevaarlijke dingen doet kan ze niet gedwongen worden. Ze wil maar één ding en dat is naar Spanje (waar ze tot een paar jaar geleden een groot deel van het jaar woonde) en dat kan helaas niet meer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Pieterke
Ik neem mijn petje voor je af. Ik verbaas me steeds meer, dat in een steenrijk en beschaafd land als Nederland de thuiszorg zo beperkt is. Praten kunnen ze hier; doen is erg moeilijk. Mensen zoals jij zijn dan onbetaalbaar.
Inekez1
4 jaar geleden
Kijk eens op marktplaats of bij de kringloopwinkel voor een tweedehands sta-op-stoel. Wellicht dan niet de mooiste en de modernste, maar wel betaalbaar. Soms zelfs gratis op te halen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het wordt tijd om een keukentafelgesprek aan te vragen bij het sociaal wijkteam.
Tijdens dit gesprek kunnen alle mogelijkheden voor hulp en zorg besproken worden. Mocht hier ook uitkomen dat mevrouw eigenlijk alleen nog maar naar een verpleeghuis kan. Dan is er weer een onafhankelijk persoon die dit aangeeft. Mogelijk zet dat de juiste druk. Maar ook is een sociaal werker bekend met de wmo e.d. zodat er mogelijk via een vergoeding van de gemeente hulpmiddelen te regelen zijn. Bijvoorbeeld een stoel, maar ook een alarmbel.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties elder161, Inekz1 en Vics. Buurvrouw is helaas niet bereid mee te werken. Ik heb met haar gepraat maar ze is niet bereid tot een oplossing. Ze is echt ontzettend eigenwijs. Er is kortgeleden een sociaal psychiatrisch verpleegkundige geweest en die heeft ze de deur gewezen. Het houdt nu zo langzamerhand voor mij (en de familie) ook op.
Amadea
4 jaar geleden
Hou er wel rekening mee, Pieterke, dat het door haar ziekte komt dat zij zo doet. Is zij lichamelijk nog wel in staat om zelf op te staan, of werken haar benen niet meer mee? Ook dat maakt uit. Mijn vader kon door zijn vasculaire dementie op een gegeven moment zichzelf niet meer tot opstaan brengen terwijl hij dat lichamelijk nog prima kon. Door hem op de juiste manier te verleiden (en zo af te leiden van het feit dat hij het zelf niet voor elkaar kreeg) om mee te komen ging het omhoog komen toch op de manier zoals dat gebruikelijk was.
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie Amadea. Mijn buurvrouw is altijd een eigenwijs type geweest en nu door haar ziekte verergert dat.
Haar benen werken verder nog goed, ze kan met de rollator nog heel behoorlijk lopen maar ze wordt nu angstig om te vallen wat ik wel begrijp maar ik moet ook aan mijn eigen gezondheid denken. Die is ook niet al te best. Maar in elk geval bedankt voor de tip, wie weet helpt die bij haar ook.

Het beste antwoord

Voor veel mensen is de trippelstoel het antwoord.
Als je niet meer lang kunt staan of last hebt van spieren, gewrichten of vermoeidheidsklachten is een trippelstoel de oplossing.

Trippelstoel : Deze kan op accu opgeladen worden, kan omhoog en omlaag met een drukknop. Is aan te vragen door de ZoCo van Thuiszorg. De ZoCo (zorgcoördinator) kan bestellingen voor patiënten doen, heeft daarvoor de bevoegdheid en weet waar en hoe e.e.a. aangevraagd/besteld/geregeld kan worden, zoals via WMO.

N.B.
Een vergoeding voor een trippelstoel zou in de basisverzekering zitten - wel even controleren. Met een trippelstoel verplaatst u zich zittend in huis. Dit kan nodig zijn wanneer het voor u belangrijk is om uw handen vrij te hebben voor bijvoorbeeld huishoudelijke activiteiten.
www.cz.nl › Vergoedingen
Vergoeding trippelstoel - CZ

Informeer naar de mogelijkheden van kopen, huren of lenen bij een hulpmiddelenwinkel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Dank voor je reactie.

Andere antwoorden (2)

Boven een ziekenhuisbed kun je je optrekken aan een zgn. papegaai.
Een triangel-achtig beugeltje.
Misschien is er ook wel zo'n standaard voor naast de stoel verkrijgbaar?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik ben bang dat dit ook geen optie is maar ik zal eens kijken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Plus !
Voor het out-of-the-box denken en zo een relatief goedkope oplossing te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Phinx, dit antwoord snap ik niet. Als iemand niet meer uit haar fauteuil kan komen is dit te wijten aan gebrek aan kracht. Hoe zou iemand dan wel die kracht hebben om zich OMHOOG te trekken aan de 'trekpaal'?
Lijkt mij hoewel inventief wat simpel gedacht.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@jodokus52
Ik snap dat je niet overal verstand van kunt hebben.
De kracht die je nodig hebt om op te staan (musculatuur van de onderste extremiteiten) is iets anders dan die je nodig hebt om je op te trekken (musculatuur van de bovenste extremiteiten)
Als je 1x naar rolstoelbasketbal kijkt weet je precies wat ik bedoel.....
Er zijn van die uitstaprekjes voor badkuipen of stellages die je over de wc heen kunt plaatsen. Deze kun je ook gebruiken voor stoelen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.