Zeer ongunstig.
Vuurwerkmist is een ongezonde mist. Er worden tijdens jaarwisselingen met veel vuurwerkmist veel hogere concentraties smog gemeten door het RIVM. Vorig jaar werd er zelfs een waarschuwing uitgedaan. Want vooral longpatiënten en mensen met hart- en vaatziekten moeten oppassen met dit fenomeen. Met flinke vuurwerkmist kunnen zij maar beter binnen blijven.
.
Het kabinet maakt zich hier niet druk over. Verwonderlijk is dat hun argumenten tegen vuurwerk steeds zijn: zwaargewonden, enorme schade en geweld tegen hulpverleners.
De ellende voor longpatiënten lijkt niet interessant: minstens 700.000 Nederlanders kampen rond de jaarwisseling met problemen aan hun luchtwegen. Die bezorgt longpatiënten benauwdheid, hoestbuien, kortademigheid of zelfs een longaanval.
Ook het leed van dieren niet is niet belangrijk: getraumatiseerde honden, dode vogels e.d.
Noch de herbelevingen van oorlogsvluchtelingen en ex-soldaten die het gevoel hebben weer beschoten en gebombardeerd te worden.
SimonV
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Maar zou mist ook positief kunnen werken doordat de mist ervoor zorgt dat vuurwerk meer op één plek blijft zodat in gebieden waar minder vuurwerk wordt afgestoken gelijk ook minder terecht komt van andere gebieden?
SimonV
4 jaar geleden
Ja. In gebieden waar mensen wonen die geen vuurwerk afsteken (Als die bestaan).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het grootste probleem met het vuurwerk is de zwaveldioxide die vrij komt en in de mist oplost.
Juist daardoor is de zure mist zeer slecht voor longpatiënten. Bovendien blijft het lang hangen.
Inekez1
4 jaar geleden
Probleem met mist is dat de vuurwerkdampen langer blijven hangen. Niet alleen langer op de plek waar die dampen ontstaan (waar het vuurwerk wordt afgestoken) maar sowieso blijft het langer boven de aarde hangen in plaats van op te lossen in de hogere luchtlagen. Voor mensen die in een gebied wonen waar weinig vuurwerk wordt afgestoken - en in gebieden waar gewoon weinig mensen wonen zoals op de Veluwe of andere natuurgebieden - is mist erg ongunstig. Zonder mist komt er ergens in de nacht een verdunde concentratie vuurwerkdamp langs. Met mist is die concentratie hoger en komt die mist met damp pas de volgende dag. Zonder mist moet je dan 's nachts binnen blijven als je longpatient bent. Met mist kun je je nieuwsjaarwandeling op de hei ook beter overslaan. Los van het vuurwerk zorgen ook de vreugdevuren (groot en klein), houtkachels en vuurkorven voor extra overlast als het mistig is.