Werkt een osteopaat bij buikklachten?

Al maanden last van buikklachten. Nu is mijn vraag of een oseteopaat daarbij kan helpen

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.5K
Cryofiel
4 jaar geleden
Osteopatie is een alternatieve behandelwijze. Dat betekent dat er geen verschil is tussen een osteopaat en een acteur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Cryofiel
Met osteopathie heb ik geen ervaring, maar er zijn heel wat alternatieve geneeskundigen die merkbaar succes hebben met hun behandelmethoden (manuele therapie, acupunctuur, homeopathie). Het zijn dus zeker geen acteurs. Generaliseren van alternatieve behandelwijzen is dus niet terecht.

Antwoorden (1)

Het is een alternatieve geneeskunst en je kunt dit dus pas weten als je er geweest bent, De osteopaat gaat ervan uit, dat hij dit soort klachten kan genezen.
Osteopathie is een manuele, door de handen uitgevoerde methode die is gebaseerd op principes uit de anatomie, embryologie, neurologie en fysiologie. Onderzoek en behandeling vinden plaats vanuit een totaalbenadering van de klacht.
Indicaties voor osteopathie zouden chronische rug- en/of nekpijn, migraine, whiplash, buikpijn, slechte darmwerking en huilbaby's zijn. Er zijn nog (te) weinig onafhankelijke meta-analyses gemaakt van de gedocumenteerde effecten van osteopathische behandelmethoden, of OMT voor osteopathic manipulative treatment, maar er is bijvoorbeeld geconcludeerd dat OMT een significant positief effect heeft op lage rugklachten.