hoe kan het dat je bij het LAR syndroom stoelgang hebt onmiddellijk na de maaltijd?

Ik heb sinds een operatie het LAR syndroom. Op internet vond ik al heel wat info, mijn arts echter kent het niet.
Het komt erop neer dat ik heel vaak stoelgang heb en dat niet kan controleren. Dat begrijp ik . Wat ik echter niet begrijp is dat ik stoelgang heb vlak na het eten. Als het eten nog in mijn maag zit dus.
Het is heel erg vervelend, op restaurant gaan bv lukt me niet meer. Ook niet al ik de rest van de dag niet eet (dacht ik te doen omdat ik dacht dat mijn darm dan leeg zou zijn).
Technisch gezien kan voeding toch niet zo snel zakken?

Ritsuka
4 jaar geleden
Eten duurt gemiddeld 24-48 uur om het verteringsstelsel door te gaan. S je je darmen echt leeg zou willen, zou je dus langer niet moeten eten (niet aan te raden).
liveisgreat
4 jaar geleden
Ritsuka, dat doe ik dus wel. niet eten als ik iets wil gaan doen. Idd niet aan te raden maar soms de enige manier om nog sociaal contact te kunnen hebben buitenhuis. Of es een filmpje mee te pikken.

Het beste antwoord

Na het eten worden je darmen actief. Er zijn twee sluitspieren in de anus die helpen de ontlasting in het rectum te houden en een automatische reflex die voorkomt dat de ontlasting in het rectum komt. Deze reflex is na de operatie gestoord.
Loperamide gebruiken vóór de maaltijd kan helpen voorkomen dat je onmiddellijk stoelgang hebt na het eten.
Je zou met je arts kunnen overleggen of dit antwoord in jouw geval hout snijdt.
* In het Engels: “After this surgery: taking loperamide before meals may help to prevent the bowel urgency that some people experience immediately after eating.”
SimonV
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
Dus als ik eet, worden mijn darmen actief, oké. Dat is bij mij dan vooral 's avonds vanaf ongeveer 17 uur. Overdag kan ik veelal iets eten zonder hinder.
Het kan vanaf 17 uur wel de hele nacht doorgaan. Dan moet ik een slaapmiddel nemen om te kunnen slapen. In het beste geval gaat het dan 's ochtends verder, in het slechtste (en uitzonderlijk) heb ik in mijn broek gedaan. Maar ik moet nu eenmaal kunnen slapen of ik hou het niet vol. Heel raar... mijn darmen werken dus blijkbaar vooral 's nachts.
Ook als ik overdag mijn hoofdmaaltijd neem, want dat heb ik ook al geprobeerd.
SimonV
4 jaar geleden
Volgens de bron hoort het er allemaal bij... frequente stoelgang (1-2 eetlepels elke 5-10 minuten na het eten), of mogelijk 3-15 keer na elke maaltijd, onvermogen om ontlasting vast te houden of incontinentie te hebben zonder het te weten totdat het is gebeurd, ontlasting 's nachts, etc.
Wel uitermate erg voor je!
liveisgreat
4 jaar geleden
Goh, het is vooral heel erg vervelend. En vergt veel organisatie, aanvaarden dat je niet alles meer kan doen enz.
Er zijn echt moeilijke momenten waarop ik denk.... pffffff.
Maar ik las dat het meestal over gaat. En ben nog altijd ontzettend dankbaar dat mijn operatie gelukt is, want het had allemaal veel erger kunnen zijn.
Ik vraag me af of het niet ook deels neurologisch is, dat je hersenen niet meer nauwkeurig registreren wanneer je moet "lozen". Bv doordat een zenuw beschadigd is.
Ben nu aan het zoeken of er iets is wat ik zelf kan doen zonder medicatie via yoga of zo. Vond het antwoord over twee sluitspieren verhelderend en moet denk ik vooral, nu ik haast geen rectum meer heb, die bovenste spier terug trainen.
Dank voor het antwoord en het medeleven in ieder geval.
SimonV
4 jaar geleden
“Ik vraag me af of het niet ook deels neurologisch is, dat je hersenen niet meer nauwkeurig registreren wanneer je moet lozen”: mijn antwoord ging ook in die richting.
Een reflex is gestoord omdat een zenuw beschadigd is.

Andere antwoorden (2)

De simpele manier om je dit voor te stellen is als volgt:
Maag en darmen zijn een lange buis gevuld met (heel - en halfverteerd) eten. Als je aan de bovenkant iets in die buis stopt (nieuw eten) duw je aan de onderkant het verteerde eten (poep) er weer uit.
4 jaar geleden
liveisgreat
4 jaar geleden
het is wel raar, want op de ct scan was mijn darm leeg, behalve dan een ophoping ergens aan mijn rechter heup waar ik sinds een ongeval een stukje luie darm heb.
Dus het is niet zo dat mijn darm de hele tijd helemaal gevuld is. Ik durf zelfs soms de hele dag niet eten uit angst dat ik als ik 's avonds ergens naartoe moet, aandrang zou hebben. En toch krijg ik die, altijd vanaf 17 uur ongeveer.
Die ophoping in de luie darm natuurlijk, die komt dan eerst. Maar die zit in de dunne darm dus dat is nog best een stukje verwijderd van het rectum. Daarom dus begrijp ik er echt niet van...
SimonV
4 jaar geleden
Waarom heeft niet iedereen dan last van (ongecontroleerde) stoelgang na het eten? Het totale spijsverteringskanaal (slokdarm, maag, lever, alvleesklier, de darmen en anus) heeft een lengte van ongeveer 9 meter.
Elke dag stroomt er ongeveer 11 liter voedsel, vloeistoffen en spijsverteringssappen door het spijsverteringskanaal.
Het is onmogelijk dat het spijsverteringskanaal zo vol is dat voedsel “naar beneden geduwd” wordt bij het eten.
Dr. Deruyter Lieven (België) geeft een bijzonder goed overzicht van oorzaak en problemen van het LAR-syndroom.
De endeldarm heeft een reservoirfunctie waarbij tijdelijk stoelgang wordt
opgeslagen tot defecatie mogelijk is. Bij vulling van de endeldarm wordt via
zenuwbanen een signaal aan de inwendige sluitspier gegeven om te
ontspannen. Zo ontstaat de aandrang tot defecatie.
Klachten bij het LAR Syndroom.
 Frequente stoelgang, 10 tot 15 keer per dag, ook ’s nachts, dus logisch, dat de aandrang direct na het eten begint.
 In een korte periode van 1 tot 2 uren, meerdere keren na elkaar kleine
hoeveelheden stoelgang hebben
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Frequentie stoelgang begreep en wist VS al. Waarom is het logisch dat de aandrang direct na het eten begint? Dat is de vraag.