Hoe voelt misselijkheid?

Ik heb door mijn angst voor overgeven veel stress en ben daardoor bijna de hele dag misselijk. En ik noem het wel misselijkheid maar ik voel zoveel verschillende soorten nare gevoelens in mijn maag dat ik niet meer weet wat nou echte misselijkheid is waarvan ik misschien wel zou kunnen gaan spugen. Heb maagklachten zoals: maagzuur, een krampachtig gevoel in mijn maag, dan weer een heel dubbelgeklapt gevoel, dan weer heel vol en uitgezet, een brok gevoel in mijn keel, dan weer een gevoel alsof me keel “op slot zit”. Maar wat van alles is nou uit eindelijk echt misselijkheid en hoe voelt dat?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk dat je een misselijkheidsfobie hebt, waardoor je waarschijnlijk de hele dag gefixeerd bent op je maag. Deze aandacht maakt dat je je maag ook de hele dag voelt. Daarnaast kun je natuurlijk gewoon last hebben van maagzuurbranden, want de klachten die je beschrijft horen daarbij. Voor zover je dat nog niet geprobeerd hebt, probeer een week een maagzuurremmer te slikken en kijk of de klachten minder worden. Het beste is natuurlijk dat te overleggen met je huisarts, hoewel maagzuurremmers vrij verkrijgbaar zijn.

Antwoorden (2)

Vermoedelijk voelt dat bij de ene persoon heel anders dan bij de ander. Maar ik kan je vertellen hoe ik het zelf ervaar: je voelt je beroerd, hebt het gevoel dat je maag zich omdraait en de inhoud zich terug aan het werken is naar boven. Daar blijft het soms bij, het kan van hieruit wegtrekken en overgaan. Het lucht bij mij dan al op door flink te boeren. Maar het gebeurt soms dat het beroerde gevoel ook verder naar je keel trekt en dan moet je wel overgeven. Hetgeen bedorven is zal dan uit je lichaam weggewerkt worden.
Amadea
4 jaar geleden
Je voelt vanzelf wel wanneer je moet spugen maar wat jij beschrijft is allemaal stress en spanning. Als ik jou zou ik daarvoor hulp gaan zoeken en tussendoor even proberen te ontspannen door middel van meditaties of ontspanningsoefeningen op youtube. Ik heb hetzelfde en zit er nog middenin maar ik heb al geen kokhals gevoel of brok in de keel gevoel of misselijk heid meer sinds ik echr met die ontspanningsoefeningen bezig ben. Volgende week ga ik eindelijk naar de psycholoog. Misschien handig voor jou om dat daar ook bespreekbaar te maken en je stress en spanning naar beneden te halen.