Wat gebeurt er met je rug(gengraat) als je dagenlang in bed blijft?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.3K
Ivana
4 jaar geleden
Je spieren verslappen, waardoor je minder kracht hebt om overeind te blijven als je opstaat. Maar van een vergroeiing zal geen sprake zijn, als je lichaam al de volwassenheid heeft bereikt. Bij jarenlang op bed liggen is het natuurlijk wat anders, maar dat vraag je niet.

Antwoorden (1)

Wanneer rugspieren niet worden gebruikt, beginnen ze snel te verzwakken. Na slechts een week volledige bedrust kan de kracht zelfs 20-30% dalen. Het duurt over het algemeen veel langer om de kracht te herwinnen dan nodig was om deze te verliezen.

Verminderde spierkracht, samen met andere structurele veranderingen van de zenuwen en spieren, beïnvloeden de coördinatie en het evenwicht, en verhoogt het risico op vallen.

Bedrust zorgt er ook voor dat de botten hun dichtheid verliezen omdat ze hun normale gewichtdragende functie niet uitvoeren. Dunnere botten verhogen het risico op fracturen, zelfs bij kleine vallen.
SimonV
4 jaar geleden
Ivana
4 jaar geleden
Ja, dit antwoord is completer dan mijn reactie. :)