is het normaal dat ik snelle hartkloppingen krijg als ik probeer te communiceren met mensen?

Ik heb hier namelijk heel erg last van en ik zit er heel lang mee. En ik maak me zorgen daarover.
Ik gebruik daarnaast ook geen medicijnen.

Kan ik daarvoor ook naar de huisarts?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dan ben je waarschijnlijk erg verlegen

Antwoorden (1)

Als je met 'normaal' bedoelt dat iedereen in zulke situaties hartkloppingen krijgt, dan is het antwoord: nee, dat is niet normaal. Maar het is ook niets bijzonders, want veel mensen hebben er last van. Verlegenheid, sociale angst, faalangst, hyperventilatie en gebrek aan zelfvertrouwen zijn allemaal mogelijke oorzaken. Veel mensen groeien daar in de loop der jaren vanzelf overheen. Je schrijft dat je je zorgen maakt om hartkloppingen te krijgen als je met anderen communiceert. Alleen al die angst leidt ertoe dat je nerveus aan een gesprek begint. En dat gaat gepaard met een snelle hartslag.
Iedereen die nerveus is heeft een snelle hartslag. Dat is niks bijzonders en kan ook helemaal geen kwaad. Je kunt je angst overwinnen en meer zelfvertrouwen krijgen door te oefenen in het voeren van gesprekken. Eerst met mensen die je goed kent, daarna met onbekenden. Ook lid worden van een vereniging kan helpen om makkelijker contact te maken. Tijdens gesprekken is het belangrijk om niet op jezelf te letten, maar op degene met wie je praat en op datgene wat de ander zegt. Natuurlijk kun je met zo'n probleem altijd naar de huisarts, maar je kunt ook eerst proberen er zelf iets aan te doen. Neem eens iemand in je omgeving in vertrouwen en bespreek het met b.v. je ouders, een vriend of vriendin. Zij zullen het zeker herkennen!