In de winter heb ik in de avond enorme hoestbuien waarbij ik slijm ophoest, wat heb ik?

Ik heb een longfunctietest gedaan, deze was helemaal goed.
Ik heb een bloedtest gedaan op allergieën en ik bleek geen allergieën te hebben. Hond, kat en huisstofmijt waren onder de 0,35
De neusspray hiertegen werkte ook niet maar de allergietabletten hebben wel aardig effect.
Ik hoest ongeveer elke 30 a 45 seconden rn blijf soms zo erg in een hoest hangen dat ik er van moet overgeven.

Volgende week weer afspraak met de huisarts maar hoop hier al wat opties te ontvangen waarop ik nog onderzocht kan worden.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Inekez1
5 jaar geleden
Het lijkt een allergische reactie op iets in jouw huis, waar je vooral 's avonds mee in aanraking komt. Probeer via eliminatie erachter te komen wat de oorzaak kan zijn. Hebben huisgenoten of bezoek er ook (in mindere mate) last van? Heb jij er ook last van als je ergens anders bent ('s avonds op bezoek, op vakantie)? Alleen als je 's avonds op de bank ploft, of ook als je 's avonds aan de keukentafel zit? Maakt het uit of de verwarming hoog of laag staat, gordijnen open of dicht, ramen open of dicht, afzuiging aan of uit? Of ontstaat het nadat je je kinderen naar bed hebt gebracht, of nadat je de afwas hebt gedaan, wasdroger hebt gebruikt?
Probeer na te gaan wat de trigger is. Dat kunnen zichtbare stofdeeltjes zijn, of onzichtbaar fijnstof, een vluchtige stof (wel of niet ruikbaar) of schimmels die door de lucht zweven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo Ineke, Bedankt voor je reactie en tip. Ik heb het nu 7 jaar en we zijn 2 jaar geleden verhuisd. Dus daarmee sluit ik uit dat het iets met de woning te maken zou hebben.
Het maakt ook niet uit waar ik ben. Het enige dat ik me kan bedenken is dat het ontstaat zodra ik rustig ben (kan gaan zitten of liggen)
Ik denk dat ik inderdaad de huisarts ga vragen om mij naar de KNO door te verwijzen.

Antwoorden (2)

Heb je al een longfoto gehad?
De bloedtest (allergieën) test alleen de meest voorkomende stoffen die een reactie kunnen uitlokken. Het werkt beter om bij de kno-arts een test te doen op de huid. Heeft de huisarts ook getest op kinkhoest?
Ik neem aan dat de spray een soort met cortisonen was, bijvoorbeeld Nasonex. Deze spray werkt zeer lokaal. Eigenlijk alleen in de bovenste luchtwegen. Jouw probleem zit vooral in de onderste luchtwegen.
De tabletten zullen waarschijnlijk antihistamine zijn. Deze werken op het hele lichaam. Indien deze werken, heb je toch een allergie voor iets.
Indien je een allergie hebt, is het vaak moeilijk om de precieze oorzaak te vinden. Vaak ben je zelfs ook gevoelig voor andere stoffen. Zelf zou ik me laten doorsturen naar de kno-arts, als ik jou was.
Deze kan je op meerdere stoffen testen. (Alleen kunnen de stoffen die een allergie uitlokken om de paar jaar veranderen).
Deze kan eens in de neus en holtes kijken, wat een huisarts niet kan en eventueel een CT scan maken van het hoofd/holtes. Het probleem kan ook tussen de neus en keelholte zitten.
Indien er alleen sprake is van een allergie, behandel je de neus met cortisonen. Indien dit niet genoeg is met tabletten, antihistamine. Eventueel met pufjes.
Indien er toch ergens een ontsteking zit, is antibiotica nodig. Soms moet dit worden aangevuld met een stootkuur (cortisonentabletten).
Eventueel kan een kno-arts de neusschelpen verkleinen. Dit is tegenwoordig een fluitje van een cent.
In de winter kunnen klachten toenemen door de centrale verwarming, de grote verschillen tussen binnen en buiten, minder luchten..... Veel mensen denken dat allergieën alleen in het voorjaar beginnen, maar dat is echt niet zo.
Veel beterschap.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je snelle reactie PJJMulder.
Mag ik je nog vragen op wat voor allergieën er nog meer getest kan worden? Ik heb de klachten nu 7 jaar (na de geboorte van mijn 1e kind in 2011)
Longfoto, longfuntietest (astma) en test op kinkhoest in 2014 gehad na antibioticakuur voor beginnende longontsteking. "diagnose" was slechte weerstand en daardoor mogelijk virus na virus in de winter. Toen geen allergietest gedaan. Overdag heb ik wel eens een kuchje maar in de avond (op de bank en in bed) heb ik de aanval, ben in ineens heel verkouden en begint de hoestaanval.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De huisarts test allergieën mbv bloedtesten.
In het ziekenhuis testen ze doorgaans op de arm. Dit wordt nog steeds gedaan. Ze beginnen daar ook vrij algemeen, in ieder geval met Huisstofmijt, voorraadmijt, schimmels (stoffen die voorkomen in huis), dieren: paarden, honden, katten....(dieren die je kunt houden), verder zullen ze ook al pollen meenemen; meestal verdeeld in een aantal groepen van bomen, grassen. Aan de hand van deze eerst uitslagen kunnen ze verder onderzoeken. Stel dat je dan reactie geeft, dan weten ze in welke richting ze moeten zoeken. Stel je geeft totaal geen reactie, dan moeten ze het in een andere richting zoeken. Dit kan allergie zijn, maar hoeft niet.
Verder weet ik niet of je recent nog een longfoto hebt gehad. Als je zo hoest, zou ik een recente foto willen. Ik zeg niet dat je dat hebt, maar tbc komt ook weer voor in Nederland. Ik weet niet waar je werkt, maar mijn zus werkt met vluchtelingen. Wordt vervolgd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verder is kinkhoest in heel Nederland aan het oprukken. Ik weet niet of dit recent is meegenomen.
Terug naar allergieën. Deze kunnen ook astma uitlokken. Zelfs tot benauwdheid.
Een kou erbij en de cirkel is rond.
Als je in bed of op de bank ligt, gaan de luchtwegen altijd meer irriteren. Of je nu gewoon verkouden bent of iets anders hebt. Ga maar eens met keelpijn of een dichte neus naar bed.
De arts moet eerst eens kijken wat de oorzaak is van de problemen: allergieën, virussen of ontstekingen. Het ene kan het ander in de hand werken.
Je mag in ieder geval niet zeggen dat iemand sinds 2011 een slechte weerstand heeft.
Kortom, recente foto, recente kinkhoesttest. Goed testen op allergieën. Indien ja: cortisonenspray, antihistamine, eventueel pompje. Zo nee, zoeken in holtes. (Snot kan getest worden op virus of bacterie!). Ontsteking: antibiotica, cortisonen, neusschelp verkleinen. Virus: (kan niet na weken, duurt maar een paar dagen!) uitzieken.
Wordt vervolgd
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Huisarts kan doorsturen naar kno-arts.
Deze arts kan je binnen het ziekenhuis makkelijk laten zie door een longarts.
Beterschap.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.ziekenhuis.nl/onderzoek-diagnose/a/allergietest/werking-allergietest/item27770
In de avond is de lucht binnen door de cv veel droger.
Een luchtbevochtiger in combinatie met een vochtigheidsmeter zou misschien helpen.
Vochtigheidsgehalte 60-70%.
Droge lucht is ook slecht voor de luchtwegen.