Gaatje in het hart: wat zijn de verschillen tussen een ASD en een VSD?

Ik heb sinds mijn geboorte een klein gaatje in mijn hart. Maar wat zijn de verschillen tussen een ASD en een VSD? En wat is erger?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

ASD houdt in dat er een opening is in het tussenschot tussen linker en rechter voorkamer (atrium). Het gevolg is een abnormale bloedstroom van de linkerboezem naar de rechterboezem waardoor de bloedtoevoer naar de longen verhoogd is.
VSD houdt in dat er een opening is in het tussenschot tussen linker en rechter ventrikel (kamer)
Beide kunnen spontaan dichtgroeien.
Toegevoegd op 25 januari 2019 15:35: afbeelding
Plaatje bij antwoord
fremar